*kviddevitt*

Jag kan se skillnad på en kolstrast och en skata. Jag kan faktiskt gladans kännetecken. På senare år har jag förstått att det är näktergalen som låter sådär exotisk fram till midsommar.

Rovfåglar fascinerar, men skrämmer mig med sin blick, men rödhaken är en gullig liten filur.

På den nivån är den, min fågelkunskap. Nu undrar jag hur det är ställt med koltrastarnas koll på almanackan. Imorgon är det första advent, det vet vi som letar ljusstakar och julgardiner idag. Men den svarta, vackra fågeln, har den koll? Brukar den jollra och diskutera i november?! Jag vaknar numera till koltrastarna morgontjatter. Trevligt, men lätt förvirrande.

Vet du?

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till *kviddevitt*

  1. Annika skriver:

    Inte heller jag är någon fågelexpert direkt men jag gissar att de sjunger för att markera sitt revir? Och när det inte är så kallt slipper de lägga ner all sin energi på att hitta mat. Kanske…

  2. Kerstin skriver:

    iiiingen aaaaning!

  3. Peter skriver:

    Inte heller mina kunskaper om fåglar är mycket att kvittra över. Skata har jag dock lärt mig att känna igen, även då de iklätt sig camouflagedräkt…någon dylik finns därför inte i min bekantskapskrets;)

    Beträffande morgontjatter, från fåglar, är det troligen så att dom inte har annan almanacka än den naturen tillhandahåller…och den visar verkligen fel blad.
    Når vinden smeker in från syd, med lutning åt väst, och termometern når upp till nästan tvåsiffrigt antal grader…då känns det lite vår för våra fåglar.
    Skulle inte förvåna mig om även gäddorna leker lite bland vassen i trivsamma vikar.

    Här hos mig är det också vilda morgondiskussioner hos de svarta trastarna, så vilda att jag härom morgonen öppnade fönstret och bad dom hålla truten. Någon sådan finns inte här, fick jag till svar…

    För övrigt tror även mina pilfinkar att det är vår…dom är i full gång med bobyggande. Måhända inser dom misstaget då jag i eftermiddag ska lysa upp deras entré med en adventsljusstake;)

    VinterVårliga Hälsningar
    Peter

Kommentera

