Första ljuset

Sitter i min grå soffa med datorn i knäet. På mitt vackra ekbord står ett tänt stearinljus och brinner med vacker låga. Två röda hjärtedukar berättar att vi närmar oss jul.

Lugn och mys, det är min juleönskan. Men så ser ju inte verkligheten ut. Igår gick startskottet för julhandeln och i stan var det trångt. Enligt tidningen. Jag kommer inte att återfinnas i helgträngseln, eftersom jag avskyr den typen av folksamlingar. För ett par veckor sedan var jag i stan, mitt i veckan. Det var inne på Åhléns det slog mig: jag mår nästan fysiskt illa av shoppinghysterin. Det är helt enkelt inte min grej. Just den här julen kommer det att eka lite extra på kontot pga sjukskrivningen. Men det är inte det som är ”problemet”. Jag tycker att det här med prylar och pinaler har vuxit över sina breddar och det kryper in under skinnet på mig.

Jag kan såklart inte förändra Världen, bara min egen lilla tillvaro. Julkorten skippades för många år sedan och jag försöker verkligen bromsa och tänka efter. Den här julen kommer att bli annorlunda. Jag och flickorna kommer att fira julafton tillsammans, bara vi tre. Det är vårt eget val och vi ser framemot det. Nya traditioner ska skapas och jag hoppas verkligen att det blir bra.

Hur ser du på julen?

*P*

Hjärteduk med PeterBierhjärta från FinaLina

Hjärteduk med PeterBierhjärta från FinaLina

     

                                                                                                                         

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Första ljuset

  1. Kerstin skriver:

    Julen är betydligt nertonad hos oss. Fast julkort skriver jag. Och så bakar jag mandelmusslor, annars blir det inte jul

Kommentera

