Hur gör de?

På eftermiddagspromenaden passerade jag ett dagis. Två små flickor tumlade nerför en backe i sina rosa overaller. Den ena tog tag i den andra och tillrättavisade henne. På lek. Hur kan jag veta det? Jo! Hon pratade ”stockholmska”.

Jag minns när jag själv lekte med Barbie och små troll. Man höll dem i ett stadigt grepp och när de skulle tala, lät man dem studsa i  takt med talet. Inte kunde de stå stilla och prata inte! Och så var det det där med dialekten. Den blev tillgjord, våra skorrande R rullade på tungspetsen, Ä blev E och man lät lite märkvärdig. ”Spansk i flabben” som skåningar säger. Det lever uppenbarligen kvar.

Men? Om en skåning pratar ”stockholmska” när h*n leker, vad gör då en stockholmare?! Pratar ni skånska? Norrländska? Berätta för mig!

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur gör de?

  1. Hondjuret skriver:

    MEN vilken bra fråga! Snälla rara ni som inte är skåningar svara på detta, för det undrar jag verkligen också!!!
    Vad leker ni på för dialekt?

Kommentera

