Lyckliga jag!

Det är när jag radar upp lök, potatis, vispgrädde och ansjovis på diskbänken som telefonen ringer.

”Hur ser kvällens planer ut?” Jag berättar att jag ska förbereda morgondagens glöggbjudning.

”Jag har fått två biljetter till Sissels konsert…” Oj, vad jag får bråttom med potatisskalning och lökstekning. Tjoff – in med Jansson i ugnen.

Ett par timmar senare premiärkliver jag in på Malmö Arena tillsammans med min väninna. Parkettplatser – på isen, mittför scenen. Jo, man tackar! Vilken fantastisk konsert! Vilken musikalisk julklapp. När Sissel sjunger ”O helga natt”  försvinner jag upp i den sammetsblå stjärnhimlen. Hennes röst är som en porlande vårbäck. Otrolig! Fantastiskt vacker är hon dessutom.

Detta ska jag leva på länge!

*P*

O helga natt spelades alltid i mitt föräldrahem till jul. Sjöng gjorde Jussi Björling. På julafton var det  fars tur att sjunga, så länge hans hörsel tillät. Det är många år sedan nu.

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lyckliga jag!

  1. Annika skriver:

    Hade jag varit där hade jag gjort som jag brukar – gråtit. Det finns få saker som väcker så mycket känslor som musik. Ja, lyckliga du som fick uppleve detta!

  2. Wanda skriver:

    Vilken fantastiskt fin avslutning på dagen. Du beskriver Sissels röst klockrent! ”som en porlande vårbäck”… 🙂

    /W

  3. frunatmaken skriver:

    Det finns en hel del julmusik som man just gråter av för att det är så vackert.

Kommentera

