I fablernas värld

När det är smällkallt och marken är frusen, då kan man kosta på sig att gå över ett fält där man annars inte vågar sätta varken fot eller tass.

Så gjorde Fixa och jag idag. Mitt ute på fältet finns en våtmark, ett kärr eller vad det kan kallas. Där växer ett myller av buskar och det lockar mig. Min prickiga hund skuttade glatt iväg, snusandes efter rådjursspår.

Det var som att stiga in i en sagovärld! Harar studsade skyggt iväg. Marken var full av spår efter rådjursklövar och inifrån snåren hördes fågeltjatter. Plötsligt lyfte en stor fågel, slog en lov och landade en bit bort. Undersidan var vit och vingarna mörkkantade, stjärten kort. Små gröngula filurer irrade runt i buskarna. Grönsiskor – bestämde jag mig för att de var. Färgen stämde iallafall!

Så står jag där, känner kylan nypa mig i kinderna. Ser min glada hund tassa runt och snusa på allt det nya. Jag drar av mig mössan för att kunna höra fåglarna. Allt är stilla. Då kommer tårarna. Jag fylls av en innerlig tacksamhet över att kunna se, höra och känna. Att kunna uppleva och uppskatta. Ett litet styng av sorgsamhet över att inte få dela allt det jag upplever med någon annan.

Plötsligt blir det liv i buskarna. Fasanerna har upptäckt oss och på sitt ytterst indiskreta vis tar de till flykten. Först längs marken och sedan upp i skyn. Vilt tutande. För inte sjunger fasaner inte. Det vet alla ryttare som suttit till häst och fått en fasan att fara upp mitt framför hästen.

När jag kom in bjöd jag mig på en kopp varm choklad. Fixa somnade på sin röda kudde och lugnet la sig i vårt lilla hem.

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I fablernas värld

  1. Kerstin skriver:

    Så vackert skrivet! Får mej att tänka på Narnia…

  2. Annika skriver:

    Verkligen en sagovärld du beskriver. Men tänk att även ni har det så kallt!

Kommentera

