Mitt Malmö

Jag vaknar tidigt och går upp för att se om Äldsta är vaken. Hon har morgonpasset på jobbet idag.

”Ja, mamma jag är vaken. S har skickat sms, en man har skjutits ihjäl utanför hans arbete. Det är massor av folk där, så han får stanna kvar.”

Malmö 2010. På torget med det stora pariserhjulet avslossar någon dödande skott och jag kan inte låta bli att undra ”Vad är det för värld vi lever i?”

I min egen lilla vrå sjunger Sanne Salomonsen för mig. Jag sitter i soffan och ser ut i trädgården. Himlen ser ut som gräddmjölk och små små snökorn har börjat falla. Det är som om någon har vänt ett saltkar över min by. Dagen är som gjord för bokläsning. Igår läste jag ju ut ”Boktjuven”. Olästa böcker ligger i travar, men ibland behöver jag lite andrum när jag har läst en riktigt bra bok. Så känns det nu. Känslan efter ”Boktjuven” ber mig att vänta med en ny läsupplevelse.

Händer det dig också?

Läs den!

*P*

Det här inlägget postades i Böcker, Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mitt Malmö

  1. frunatmaken skriver:

    Fy!

    När det gäller böcker tycker jag att det är mer sällan numer som jag uppslukas så där helt.

  2. Elisabet skriver:

    Men av boktjuven uppslukades jag helt. Jag älskade den och drooooog ut på att komma till slutet!

  3. Eva Swedenmark skriver:

    Den står i min hylla och väntar på rätt läshumör. Jag känner precis som du när jag läst något riktigt bra, jag vill vila i den upplevelsen ett tag.

  4. anna of sweden skriver:

    Boktjuven? Den har jag missat. Kanske en bok att lägga på ”att-köpa-när-jag-kommer-hem-till-sverige-i-sommar-listan”.

Kommentera

