Dagens fundering

Idag ägnar jag mig icke åt existentiella spörsmål.

Nej, dagen till ära undrar jag:

Hur intar du en fastlagsbulle*?

Hur många har du ätit i år?

Hur många blir det idag?

* Fastlagsbulle benämns även Semla, har jag hört.  😉

*P*

Idag har jag en förhoppning om att den gode Th besvarar min fråga. Det brukar  bli så rejält och bra!

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Dagens fundering

  1. frunatmaken skriver:

    Med varm mjölk och lite kanel, mest för att det blir bäst så. En har jag hunnit klämma i mig i år.

  2. Elisabet skriver:

    Som den är! Locket lämnar jag oftast, det är så torrt. Och jag har nog ätit tolv stycken, minst. pv är galen i semlor, bakar ofta själv .., men köper även hem .-)

  3. Peter skriver:

    Trots varm förespråkare för landet Skånes särprägel, och bevarandet av vårt vackra språk , ger mitt svenska ursprung stundom sig tillkänna.

    Namnet på denna märkliga skapelse, inte frukostbulle och inte bakelse, är för mig därför inget annat än SEMLA.
    I dess intetsägande form vill säga, ty då den på det sätt frunatmaken berättar, beströs med lite kanel och får varm mjölk runt foten, förvandlas den till HETVÄGG…

    en kulinarisk njutning utan motstycke, inte sällan frambringande ljud av art som lätt kan få granne eller förbipasserande att höja på ögonbrynen, titta på klockan och fundera…så här dags…en tisdag…

    Beträffande din fråga om antal…väl personlig förstås, men…ett par, några… 😉

  4. Lena skriver:

    Jag älskar fastlagsbullar. Jättemycket.

    Den allra godaste någonsin som jag ätit var när mamman till en pojkvän jag hade typ 1980 serverade den som hetvägg. Och då undrar jag plötsligt varför jag aldrig vågat mig på att pröva detta på egen hand. Jag menar, jag vet ju hur man lagar mat. Då borde jag väl få ihop en hetvägg?

    I år har jag endast ätit två stycken alldeles vanliga torra semlor eftersom de rimmar dåligt med LCHF-kosten och de båda jag ätit har gett mig magknip. Men det vore kanske värt lite magont att försöka tillverka sig en hetvägg bortåt eftermiddagskvisten.

  5. Aelvan skriver:

    Ja, här säger vi semla! Men jag vet att vi sade fastlagsbulle när jag var barn. För att mina föräldrar härstammar från Skåne eller för att vi helt enkelt bor så nära gränsen?

    Jag äter den rätt upp och ner. Börjar med locket. Äter sedan gärna runt bullen så jag får den goda mandelmassan sist!

    Idag äter jag den tredje för i år! Nä, nu ljög jag. Det är nog fjärde eller femte vid närmare eftertanke…

  6. Thomas skriver:

    3 idag, 2 i fredags, jag skulle tippa i snitt 2 i veckan sedan i början av januari dvs c:a 12 st. Fler lär det bli, det är nära till konditori Amarant=).

    Namnfrågan är en ickefråga, alla vettiga människor benämner denna skapelse fastlagsbulle, inget annat och den intas au naturelle, självklart. Det är bara att gapa stort, lite grädde på nästippen hör till!

  7. Annika skriver:

    Jag har ätit en semla hittills i år och ingen idag eftersom jag inte hade en tanke på att det var DEN tisdagen idag. Jag äter den som den är och jag slukar locket allra först!

  8. maria skriver:

    Jag äter inte gärna semlor. För mycket fadd bullsmak och för mycket grädde och mandelmassa gillar jag inte ens!

  9. lejonet skriver:

    Här kallar vi dem förstås för semlor!
    Jag äter hatten först, grädden sedan (med sked!), mandelmassan går bort! (urrk, som tur är finns det andra som tycker om den…), och sist äter man den som en vanlig bulle…

    Idag äter jag ingen eftersom jag fick en på jobbet igår…Semlor avnjuts bäst med inte alltför täta intervaller…

  10. Thomas skriver:

    Två idag…

  11. pbloggen skriver:

    Jag som inte är så förtjust i fastlagsbullar blev plötsligt SÅ sugen!

    Tack för alla härliga svar!

    Th … klockan är 12. Tre? 😉

  12. antigone38 skriver:

    Äter den som en macka..i handen….*gris*
    Inte ätit ngn i år….och inte igår eller idag…ingen alls.

    När jag var liten åt min pappa den i tallrik med varm mjölk och kanel….bläää

  13. Nina skriver:

    Vacker bild men det heter seeemla med stockholmsbetoning 🙂

    Inte ätit någon och kommer inte göra det heller. Men på den tiden jag kunde så åt jag dem med hetvägg. Varm mjölk och det var gott 🙂

  14. Hondjuret skriver:

    Jag åt en ”köbe” och en ”himmagjord” på fettisdagen och har inte ätit någon sedan dess, förrän idag.
    Man skall ju så klart äta fastlagsbullen med locket först, och liksom använda det som sked att skopa upp lite grädde med och sedan tar man den i handen och slickar lite på grädden (ifall man inte får för sig att det inte är väluppfostrat) och sedan äter man den som en macka.
    (min farmor åt dem också med varm mjölk och sked – hu…)
    ((maken gapar och sväljer, ungefär som om ni sett en orm sluka ett riktigt stort byte))

Kommentera

