Det finns överallt

C o a c h i n g

Har du träffat på ordet idag?

Jag hör det dagligen. På jobbet pratas det om ”coachande ledarskap”. Flera vänner går coachutbildningar. I tidningar bläddrar jag förbi annonser som erbjuder Livscoacher.

En liten stilla undran. Vad är det här för ”hype”? Har vi totalt förirrat bort oss ifrån oss själva? Måste vi ha vägledning i allt?

Så är det kanske.

* * *

Dagen idag känns bra. Inatt såg jag våra curlingtjejer ta hem OS-guldet i en fantastisk match. Tidigt i förmiddags tog jag och Den Prickiga en skön skogspromenad. Jag spanade efter fåglar och lät tankarna sätta sig i träden.

Nu längtar jag efter gott kaffe och långa samtal med kärleksfulla vänner. Vi som vägleder varandra i livet, formade av dagarna som har gått.

Det är inte flashigt, vi  kallar det inget speciellt. Men det hjälper!

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det finns överallt

  1. Annika skriver:

    Det är någonting sjukt med alla dessa coacher. Jag coachvägrar helt och hållet. Är det dessutom inte så att coacher egentligen bara bryr sig om sig själva, om att basunera ut sitt budskap och prata om sitt eget liv och få betalt för det? Jag bara undrar…

  2. Maria skriver:

    Människan har tappat tilltron till den egna handlingskraften. Det är synd och så kan alla coacher skratta hela vägen till banken…

  3. Lena skriver:

    Nej men stopp nu. När jag vantrivdes helt galet på mitt jobb för fem år sen fastnade jag i en återvändsgränd av ältande. Då gick jag några gånger hos en samtalscoach och kom loss ur alla inåtvända tankar och tog mig i kragen och sa upp mig.

    Det har alltid funnits behov av att inför svåra vägval vända sig till någon med större livsvisdom. Idag kallas de coach och det är väl ok.

  4. *P* skriver:

    Jag menar inte att dra alla över en kam. Använder mig av coacher i mitt arbete. En uppskattad samtalskontakt träffar jag oregelbundet, hon kallar sig samtalsterapeut. Inflation i språket, modets nycker, det är kanske mest det jag reagerar på?

  5. Christel skriver:

    Jag tror att vi till mans är lite fega idag, vill gärna kunna skylla ifrån oss om det inte blev som vi tänkte. Lättare att skylla på coachen än att stå för att man själv fattade fel beslut… kanske…. tänker jag….. som ibland på jobbet hör föräldrar säga att de vill att deras barn ska välja vilken skola de ska gå på för ”det är ju så svårt att veta vad man ska välja”…

  6. AW skriver:

    Coaching handlar om att utforska, klargöra och arbeta med klientens mål. Inte coachens. Att uppmuntra klienten till egen utforskning och egna upptäckter. Att ta fram klientens egna lösningar och egna upptäckter. Inte coachens. Att hålla klienten ansvarig dvs att vi är ansvariga för våra val och handlingar.

    Målet är att uppmuntra och stötta genom frågor, feedback och förslag (endast i liten omfattning och efter att ha frågat om klienten är intresserad av ett förslag för ex. se något ur ett annat perspektiv.), en individ att utveckla sin tanke-, känslo-, beteende- och lärrepertoar, för att uppnå viktiga personliga och/eller organisationsmässiga mål. Svaren har klienten själv. Inte coachen.

    Samtalsterapeut, psykoterapeut och coach är inte samma sak, men jag kan förstå att det kan vara förvirrande.
    kram

  7. AW skriver:

    PS Jag tycker är suveränt att vi kan stötta varandra som vänner i givande samtal.

  8. *P* skriver:

    AW – tack för ditt utförliga svar! Det har jag väntat på. 😉

    Som jag skrev i min förra kommentar, så är det kanske mest språkbruket jag funderar över. Fast det känns ju också som en trend. För fem år sedan stötte jag inte på fenomenet så ofta. Intressant!

    Min teapeut låter mig hitta mina svar själv. Jag tror att det är hela poängen – att inte lägga lösningen i mina händer, utan låta den växa fram inifrån.

    Jag älskar våra samtal! Saknar dem för tillfället…

    *hjärtekramar*

Kommentera

