Läslust!

Semestern närmar sig och med den stiger läslustan.

För en guldtia fick jag Isabel Allendes  ”Den oändliga planen”, när jag hälsade på ”Tanten i hattaffären” en bit från mitt arbete idag. När jag kom in med den i handen blev min kollega ivrig och kom med flera boktips, bland annat ”Utrensning” av Sofi Oksanen och ”Vad jag älskade” av Siri Hustvedt. Båda är beställda på biblioteket, men den förstnämnda ska jag köpa, eftersom reservationskön var milslång.

Jag längtar efter att få trava upp mina böcker och välja.

Tänk att få sitta på en solvarm trappa och läsa, eller ligga i gräset och höra sjöns kluckande som bakgrundsmusik. Jag älskar det!

Har du fler boktips till mig?

*P*

Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Läslust!

  1. Eva skriver:

    Oksanens Stalins kossor har just kommit i pocket, den köpte jag idag. Och jag älskar Just kids av Patti Smith. Har läst den och nu även köpt den som ljudbok till livet på landet. Kanske kan vara något?

  2. Aelvan skriver:

    Jag tyckte om Ranelids ”Min son fäktas mot världen”. Väldigt mycket Österlen i den och mycket vardagsdramatik.

    Just nu läser jag Anna Gavaldas ”Tillsammans är man mindre ensam” men det har du säkert läst för länge sedan!

    ”Raskens” tyckte jag om i bokform. Mer ljus på Ida än i filmen.

    Det finns en tjock bok i min hylla som heter ”Sarum”. Den handlar om en by genom historiens gång. Den enda bok jag läst om, förutom en barnbok jag älskar som heter ”Jessamy”. Skulle bli underbar som film!

  3. Hondjuret skriver:

    Åh, barnboken Jessamy har jag också slukat! En flicka som halkar tillbaka i tiden! Måste gå och leta upp den och trycka i näven på elvaårsdottern känner jag!
    Tack för tipset om Raskens i bokform, skam till sägandes har jag bara sett filmen…
    Moa Martinssons ”Kvinnor och Äppelträd” och ”Sallys söner” är det bästa boktips jag kommer på just nu, fast sannolikheten är hög att du redan läst dem. Underbara som ljudbok också!

  4. Lena skriver:

    TAnten i hattaffären? Hrm vad är det jag missat?

  5. Aelvan skriver:

    Hondjuret – Jag HAR ”Jessamy”! När min skola skulle stänga sitt bibliotek, jag gick kanske i femman, så fick vi välja någon bok att ta hem. Gissa vilken jag tog snabbt som ögat! *s* Tror jag ska läsa den för barnen nu. Den är helt ljuvlig…så fin och så sorglig på samma gång….

    Moa Martinsson har jag inte läst men snor åt mig tipset! Raskens hittade jag förresten på loppis för en femma..

    Måste nog slå ett slag för Elsie Johanssson också. Gillar hennes böcker jättemycket! Och så ger hon mig hopp…om jag inte minns fel debuterade hon efter sin pensionering från Posten…så då kan väl jag det också? *blink*

    Roligt det blir med alla boktips! Tack *P* för att du satte igång det!

Kommentera

