Gult

Det är när jag promenerar eller duschar som mina tankar blir som tydligast för mig.

Flera är de som generat höjt på ögonbrynen när jag har sagt ”Jag tänkte på dig i morse, när jag duschade”. Att ta udden av sensuella tankar hos motparten är en av mina bästa grenar. Ett utmärkt försvar…

Ett utmärkt försvar är också att ha förmågan att vända ett samtal. I nio fall av tio vänder jag ”hur är det nu P” till att handla om allt annat än just det. Så även i dagens ”utvecklingssamtal”. Men nu känner vi ju varandra, jag och chefen, så jag gjorde ytterligare en u-sväng och hamnade i det som är mitt. Att berätta för sin närmsta chef att ”jag har nog gjort mitt i det här företaget”, är kanske inte så begåvat. Fast det är ju inte i ett sånt samtal som min eventuella begåvning ska nå nya höjder. Det är liksom så dags då, på något sätt. Istället pratar vi om hur bra livet är just nu, till skillnad för ett år sedan.

Tid har gått och jag har lyckats vänta. Mitt tålamod har hållit mitt hjärta i sina händer och nu har verkligheten vänt och blivit lite mer tillmötesgående. Underbart är att inte vara fullärd ens på tröskeln till medelåldern.

Sånt tänkte jag på när en regndroppe lekte sig nerför mitt nyckelben och väckte upp mig till nybadad natur och en lycklig dalmatiner. Himlen fick mig att tänka på svavel och solstrålarna reflekterades i de puffiga molnen.

Livet pågår och jag tycker att veckorna har börjat att gå fort igen. Till helgen vill jag åka till Kallis. Där ska jag basta, prata med tanterna och bada. Jag borde rensa upp också, både här och där. Och klippa gräset som är lika långt som min kalufs just nu. Jag undrar när frisören har tid med mig? På kvällarna ska jag välkomna mörkret, tända massor av ljus och njuta av att min årstid tittar fram bakom hörnet.

Vad gör du när det börjar hösta till sig?

*P*

I de sista skälvande augustidagarna kom den då äntligen, den jag väntat på hela sommaren: Flirten. Någon bryr sig om mig, utan att skrämma mig. Någon som finns där, utan att klistra sig på mig. Varken mer eller mindre.

Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gult

  1. Eva skriver:

    Finns inget som rensar tankarna eller kanske snarare förtydligar dem som en promenad eller ett lååångt bad!
    Jag håller undan insikten om vinter, den outhärdliga, och ska försöka njuta av hösten, f’ärger, frisk luft, nystart, det är höst för mig. Men det vita spöket som hotar efter den färgrika hösten skrämmer mig alltid.
    Grattis till flirten!

  2. rapakalja skriver:

    Jag ska göra mig lika naken som trädkronorna i parken; och se vad som knoppar sig med tiden…;-)
    Hehe!

  3. Jelly skriver:

    Du skriver så vackert om vardagliga ting 🙂
    När det höstar till brukar jag njuta av att pendla till jobbet när jag får åka om morgonen i min skrotbil med vacker utsikt över åkrar som badar i morgonsolens mjuka strålar, skogar som är inbäddad i nattens vita duntäcke och de ståtliga rådjuren som kan skymtas då och då borta i fjärran…det är en fin början på dagen tycker jag!

Kommentera

