Sällan använt ord

Vi.

Två bokstäver. Två människor.

Det var så längesen och det finns dagar då det känns lite extra.

Måndagsmiddag med Barndomsvännerna. God mat, politiska diskussioner (nytt inslag och jag tänker på Evas inlägg om hur mycket mer man pratar den här gången), föräldrarelationer ventileras, likaså vad som händer i våra ungdomars liv.

Vänner som jag känt i snart 40 år, med vilka jag kan känna mig trygg. Samhörighet. Men ändå känner jag mig lite utanför, som om jag står på andra sidan fönstret. Jag ritar figurer i ångan från min andedräkt. Kikar in.

”Vi har renoverat köket. Vi har varit på semester. Vi ska fixa trädäck.”

De är vi och jag är jag. Ibland blir jag illamående av alla mina ”jag”.

De frågar inte längre om jag har träffat någon.

De förväntar sig nog inget ”vi” ifrån mig.

Eller så är de bara taktfulla.

*P*

Jodå, jag fortsätter att njuta av att vara Mamma. Lunchar med Yngsta, promenerar på stan med henne. Är ”vi” med henne.

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sällan använt ord

  1. Aelvan skriver:

    Många av oss känner sig säkert utanför, fast på olika sätt.

    Jag har ju sällskap, och är alltså ett ”vi”. Men eftersom S bor så långt bort är jag alltid bara ”jag” när man ska iväg på något. Fast man är ett ”vi”. Och alla vet inte att jag är ett ”vi” och de flesta har inte ens sett den andra delen i ”viet” och då måste man berätta och förklara jämt och ständigt.

    Och tänk att jag tror, att av alla de där ”vien” som vi stöter på, så är det många av dem som avundas oss som får vara bara ”jag”….

  2. Annika skriver:

    Jag har aldrig tänkt på ordet vi på det sättet, två bokstäver, två människor. Vackert men också skört.

Kommentera

