Rättvisa?

Fina vännen har blivit med valp och i förmiddags åkte jag dit för att träffa det lilla underverket. Söt som socker, nyfiken som få och underbart kelen, visade hon sig vara.

Men det var inte känslan av en liten mjuk valp jag tog med mig hem, utan något helt annat. Fina vännens dotter mår inte bra och det var ett tag sedan vi sågs. Det gjorde så ont i mig att se hennes blonda söta flicka idag. Som en liten fågelunge, tunn och blek. Vid middagsbordet plockade hon med maten på sin tallrik, ställde frågor till sin mor som ingen annan ställer, mer än den som har insjuknat i en grym sjukdom.

På hemvägen ville jag bara ställa bilen mitt på vägen och storgråta, men valde att avleda smärtan istället. I en stor blomsteraffär hittade pyttesmå pumpor och en vacker ros – ”White nights”. Konstaterade att jag inte var i balans när jag plötsligt tyckte mig springa i en gigantisk labyrint, fylld av Halloweenfirande små barn och deras föräldrar.

Väl ute ur butiken ringde jag Yngsta, bara för att få höra hennes röst. Kvarten senare kidnappade jag henne vid busshållplatsen och skjutsade henne till stan. Stillade min innerliga längtan efter att få se henne, pussa på henne och berätta att jag älskar henne. Höra henne berätta om sig och sitt en stund.

Det finns absolut ingenting som slår så jävla hårt mot en förälder, som när våra barn mår dåligt. Absolut ingenting. Och det är blytungt att stå bredvid sin bästa vän och se det hända.

Sången som spelades i radion när jag lämnade min vän idag.

Älskade S… om jag bara kunde trolla…

Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Rättvisa?

  1. rapakalja skriver:

    Vet precis den där känslan…:-(

  2. Claus skriver:

    Finns inget viktigare för en förälder att känna goda vänners närvaro och stöd.

  3. Elisabet skriver:

    Alldeles rätt har du.

    Och känslan av m a k t l ö s h e t.

    Och dåligt samvete.

    Och frågor om man har gjort något fel?

  4. Anna skriver:

    Usch. Tungt. Hoppas det vänder och blir bra.
    *kramar om*

    /Wanda

Kommentera

