Min stad

Det händer här och det händer nu.

Malmö – min stad. Skotten, skytten, offren.

Jag vet inte hur mycket man tar det här till sig när man bor på annat håll i landet. Själv lever jag mitt i det som händer. Förvisso bor jag i utkanten av staden, men har två döttrar vars umgänge tillhör gruppen av människor som just nu känner sig hotad. Äldstas pojkvän stannar hemma ikväll med respekt för sin mors oro. Hans familj bor i området där flera skott har fallit.

Yngstas killkompis ringde henne sent i natt, bara för att kolla att hon var i trygghet. Själv trotsar hon det som händer och lever som vanligt, med den skillnaden att vännerna ser till att hon inte går ensam när det är mörk. Hon är förvisso ”svensk”, men mörkhårig och tillbringar mycket av sin lediga tid med vänner vars hudfärg är en annan.

-Jag tycker inte om Malmö längre, sa Äldsta i morse.

Det gör jag! Jag älskar mitt Malmö med alla dess parker. Jag tycker om siluetten av Turning Torso när jag kör in i staden på kvällen. Öresundsbron gör mig lite lycklig när jag tar några simtag i ett kallt Öresund. Jag uppskattar blandningen av människor. Fyllda uteserveringar i oktober är härligt. Butikerna med massor av grönsaker, färskt kött och spännande varor som jag aldrig tidigare har sett, lockar fram leklusten i Mat-P.

Jag tycker precis lika mycket om allt det här nu, som för ett par månader sedan. Det jag inte tycker om är att någon smyger runt och försöker sortera ut medmänniskor. På något vis känns det legalt att vara rasist, nu när vi har fått in ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Det tycker jag inte om! Det gör mig förbannad!

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min stad

  1. Kaiza skriver:

    Jag var för första gången i mitt liv i Malmö i höstas och jo jag tycker nog att den lilla stund jag tillbringade där visade att det var en stad jag vill besöka igen. Det är klart att vi ute i landet funderar på vad det är för idiot som gör som han eller hon gör. Det känns som att detta hade kunnat hända var som helst men nu råkar det vara Malmö. Hoppas de får tag i den som gör det så alla ni som bor där kan känna er något tryggare igen!

  2. rapakalja skriver:

    Vi ska alla ut på gatorna där vi hör hemma!

  3. Wanda skriver:

    Malmö är en supermysig stad.
    Fruktansvärt trist att NÅGON förstör och sätter människor i skräck. 😦

    Kram!

  4. vildrenen skriver:

    Rätt. Man ska skilja på sak och person, eller på staden och dem som gör otyg där. Ränderna går aldrig ur, sägs det. Det stämmer bra på de främlingsfientliga, som försöker hålla en rumsren fasad utåt i syfte att få acceptans, anhängare och makt. Invärtes är de lika fördärvade som deras führer och hans underhuggare var. Nackdelen med demokrati är att man är tvungen att släppa in såna om folk röstar på dem, så tyvärr får vi dras med eländet tills folk ser klart vad de egentligen står för.

  5. maria skriver:

    Det finns en del idioter där ute. Jag minns när lasermannen i Stockholm härjade, det var inte roligt för mina invandrarkollegor. Det är aldrig legalt att vara rasist. Aldrig.

  6. Hondjuret skriver:

    Hear, hear! Jag känner precis som du!
    Mina barn är blonda och för små att vara ute på kvällarna – men min mamma, som är ordentligt mörk tänker sig noga för. Man blir så infernaliskt ARG på dessa idioter som krälar upp ur sina mörka hålor och förstör vår fina stad. Tänker som du, att det liksom har blivit lite mera legitimt att lufta rasistiska åsikter när Sd kommit in i riksdagen, men det är aldrig, a l d r i g ok!!!

Kommentera

