Quo vadis?

Tänk vad en liten bokstav kan ställa till det.

Av någon – för mig – okänd anledning har ordet ”var” på senare tid fått en liten bångstyrig knorr i form av ett t.

”Vart bor du?” Får jag frågan så stannar min hjärna en mikrosekund. Kan vi inte vara överens om att ”vart” är riktning och att ”var” är befintlighet?

Det är intressant hur levande vårt språk är. 🙂

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Quo vadis?

  1. irrhönan skriver:

    Jag skulle nog fråga ”vars bor du då?”

    😉

  2. lilly skriver:

    Hahaha. Vart låter som norrländska. Vart bor du istället för var bor du. Hm. Norrländska i v.i.s.s.a delar av norrland ska tilläggas. Det skrivna ordet enligt språkpolisen borde vara var. Eller vart…..eller hur det nu var/vart!?

    😉

  3. Aelvan skriver:

    …och enligt sonens lärare får man numera skriva ”dej” och ”mej” om man vill *ryser*.

    Jag stör mig mest på ”de” och ”dem” som ofta används fel.

  4. rapakalja skriver:

    Jag säger:
    ”Vau beorrr du”?

  5. vildrenen skriver:

    Heja!
    Vart är en riktning.
    Vars är en plats. 😀
    Har man inte varit där än, har man ovarit dit.
    Ovarit vars?

  6. pbloggen skriver:

    Vildrenen – jag säger bara ”norrlänningar”!

    Kul att se dig här! 🙂

Kommentera

