Kluven?

Gick inom en rolig butik i stan idag för att köpa en sak till Yngsta. Eftersom jag inte kunde hitta den, frågade jag expediten om hjälp.

-Har ni tittat här borta? undrade hon och svepte iväg.

Vilka ”vi”?

-Eh, ja. Kollade där jag hittade en likadan för ett tag sen, men det fanns ingen där nu.

-Ok, jag ska höra med mina kollegor. Ni kan stanna här så länge.

Eh… ”ni”?

När expediten försvann längre in i butiken såg jag mig försiktigt om. Hade jag fått sällskap, utan att märka det? Eller syntes min ambivalens så tydligt?

Jag arbetar själv i ett serviceyrke och möter kunder varje dag. Det är dock ett bra tag sedan jag ”niade” någon. När jag var ny i banken gjorde jag det till äldre kunder. Men jag har ju blivit äldre och åldersskillnaden mellan mig och ”gamla” kunder har krympt, så numera händer det bara någon enstaka gång.

Tror att jag ska fråga expediten nästa gång. Hon ser kanske dubbelt?!

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kluven?

  1. Lena skriver:

    När jag var 14 och jobbade i kiosk så sa föräldrarna till sina små barn som handlade glass: ”Ge pengen till tanten”. Sånt svider och sitter tydligen fortfarande kvar i 40 år och gnager…

    Nej man vill inte bli ni-ad på det sättet. Det blir som ett extra avståndstagande. Var har de lärt sig det expediterna som inte var med på 60-talet?

  2. annieverse skriver:

    Jag känner mig LASTGAMMAL när jag blir niad av purunga expediter 😦

  3. maria skriver:

    Jag brukar alltid säga något om att det bara är jag här… Yngre människor tror att det är fint att ”nia” folk. Dom har fel.

  4. rapakalja skriver:

    För mig är ”ni” som ett avståndstagande från mig….ungefär som ”ni därborta”…fast det bara är lilla jag inom nära radie…

Kommentera

