Det här med reklam

Jag tycker om reklam.

Jo, faktiskt. Jag kan snöa in på hur man har tänkt när man har gjort en reklamkampanj. Det intresserar mig. De som gör reklamen har ju rimligen något att luta sig mot. Hur vi människor väntas reagera, varför vi gör det och hur reklammakarna ska hitta in till oss.

Vissa inslag bara passerar, andra irriterar och flera lurar fram ett leende hos mig.

Just nu undrar jag över kampanjen som talar om för oss att inte slänga mat. Vad?! Gör du det? Gör folk i allmänhet det? Här hemma lagas ofta mer mat än vad som behövs just för mig och dottern. Men då lägger vi det i små burkar och äter det dagen efter. Så har jag lärt mig hemifrån. Inte ett dugg svårt!

Och Tomten SKA skriva på långa, långa pappersremsor. Han ska inte ha en laptop!

Så det så!

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det här med reklam

  1. rapakalja skriver:

    Hahaha…Tomte med Lap-top!!!! Har aldrig tänkt på….IT-tomte!
    Här slängs för mycket mat.
    Jag är en slängare….men har en son som är ekonomisk och senaste i förrgår sa han:
    ”Mammas, det är sjuk så hemkst det är att folk kastar så mycket mat när vissa inte en har något att slänga…..”.
    Däremot så lagar jag MINDRE storlekar mat numera av den anledningen.
    Du har så otroligt roligt blandade blogginlägg….älskar dem!

  2. Lena skriver:

    Jag har alltid gillat att titta på reklam i utländska tidningar. Där man tänker helt annorlunda än hemma. Som mat-reklam i Tyskland där färgerna är kräkfärdigt skrikiga -medan svensk mat-reklam är mjukare. Eller bilar i Frankrike som marknadsförs som vackra, häftiga och snabba. I Sverige är de säkra och stabila.

    Har inte sett kasta-mat-reklamen dock. Än – vilken kväll som helst så får jag se den en 7-8 ggr på raken förmodligen.

  3. Aelvan skriver:

    Jag gör som du med maten. Ofta lagar jag lite mer när barnen är hos mig så kan jag äta det den vecka jag är ensam och slipper laga mat till bara mig. Det som inte äts upp av mig och barnen får hunden.

    Det är väl vår uppväxt som präglat oss =) Men min bror är min raka motsats. Han skulle aldrig få för sig att äta rester eller ett bröd från dagen innan. Hans sambo är likadan. När vi hälsat på dem brukar vi få mat med oss hem ”Annars slänger vi det!”

  4. pbloggen skriver:

    Aelvan – spontant känner jag att jag skulle undrat ”Å vem f*n tror du du är, som slösar så på våra resurser?” Fast så SKULLE jag ju aldrig säga. Bra för dig att du får med dig sakerna hem. Jag tror mig ju veta att du fungerar helt annorlunda.

    rapakalja – är du en slängare?! Nejnej, nu får du allt ta och tänka om! Tur att du omger dig med kloka barn
    Apropå mina inlägg – i min hjärna är det ingen ordning, du vet. *puss*

    Lena – ja, det är intressant hur olika det är i olika länder! Matreklamen har jag sett på bussen.

  5. Elisabet skriver:

    Jag VAR en slängare .., hade ingen frys i lilla 1:an och det var hemskt.

    Nu, efter att ha levt med pv i ett halvår, ser allt annorlunda ut.
    Eller allt och allt .. men det slängs nästan ingenting .., han river ostskalkar till riven-ost när det är sånt .., och det som eventuellt slängs, går i komposten. Men det är mest skal och sånt.

    Man kan verkligen lära om ,-)

Kommentera

