Tusen kristaller i månskenet

Juldagen – då träffar vi våra vänner sedan många år. Opretentiöst och avslappnat, familjärt. Glögg, mat, snaps (traditionsenlig sång av mig – vad gör man inte för sina vänner?!).

Soffmys med prat och skratt.

Yngsta skulle på 18-årsfest och kunde inte följa med idag. Äldsta gjorde mig däremot sällskap, liksom vännernas söner. Idag slog tanken mig att det nog är färdigkramat, de är ju trots allt 19 och 21, de där långa drasuterna. Men icke! De stod kvar mitt framför mig och bara väntade, så det var bara för mig att ställa mig på tå. Då böjde de sig ner och kramades. Mysigt!

Självaste julafton blev en studie i lugn. Flickorna fixade i köket tillsammans. Storasyster hade letat rätt på vegetariska recept så att lillasyster skulle äta ordentligt. Vilket hjärta hon har den tösen! Och vad lillasyster åt! Igår gjorde vi allt i den ordning vi kände för. ”Kan vi inte ta paketen nu, så slipper vi tänka mer på det?” sa döttrarna efter Kalle. Såklart vi kunde! Yngsta fick garn och stickor av mig, en ren chansning och önskan från min sida att hon skulle kunna sitta och pyssla. Döm om min förvåning när hon redan på kvällen bad mig visa hur hon skulle göra. Sedan satt hon och stickade i soffhörnet under flera timmar.

Många tankar rör sig sakta i mitt huvud. Hur saker har blivit och jag skulle vilja ha dem.  På hemvägen ikväll kom jag på var ”ontet” kan sitta och att jag borde ta tag i det en gång för alla. Elva graders kyla, en vacker måne och ett gnistrande vitt snötäcke gjorde mig klartänkt en kort stund.

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tusen kristaller i månskenet

  1. Ont skall med ont fördrivas??

  2. rapakalja skriver:

    Kanske vill du dela med dig om du finner vart Ontet så subtilt håller hus, så kanske jag kan vräkta det från min egen boning….:-/
    du verkar ha haft sköna dagar, vännen!
    Med finaste flickorna….så klart!
    Puss!

Kommentera

