Virrvarr

Jag och mina döttrar är i ett parkeringshus. Vi hittar vår bil förvånansvärt snabbt, men när jag ska köra ut visar det sig att utfarten är flyttad. Varv på varv kör jag innan jag resolut parkerar bilen igen och beordrar döttrarna att gå tillbaka in i shoppingkomplexet. Det är bättre att jag går ensam och löser problemet, än att de också virrar runt och andas in avgaser.  Ganska snart hittar jag en man som visar mig utgången, men då hittar jag inte min bil! När jag får hjälp att leta blir jag plötsligt osäker på vilken färg den har…

Jag ger upp och går till en lunchrestaurang. Vi är fyra personer kring bordet, en skånska, en stockholmska, en fransman och – nej, det är inte Bellman, utan en suddig kvinnofigur. Gång efter annan avbryter hon stockholmskan Maria. Till slut står jag inte ut och ber henne vänligt, men bestämt att låta vår vän få prata till punkt. Maria lutar sig över bordet, lägger sin hand på min och tackar. Jag förklarar att jag inte kan ta in mer än en röst åt gången. Det blir kaos i mitt huvud annars. I halsen bränner det till när jag ställer mig själv frågan ”Jag är kanske på väg igen, på väg in i tillståndet då jag inte kunde hålla reda på någonting längre? Då när det brann i min hjärna”.

Fransmannen har fått tomatsås på sin kind och jag ger honom diskret en servett. Han blir generad, men jag säger att jag bara vill att han ska vara precis så fin som han faktiskt är och lägger min hand på hans arm. Den midnattsblå krossade sammeten i hans kavaj är mjuk och jag känner värmen ifrån honom.

När jag vaknar kryper jag halvvägs över i den tomma sängen bredvid min. Jag lägger pannan mot kuddarna och jag tror att jag önskar mig någon där. Någon som tar min hand, säger godmorgon och låter min drömmarhjärna vila en stund.

*P*

Maria – det är väl så att du kommer ifrån en plats en bit längre norröver? Men drömmar lever ju sitt eget liv.

Det här inlägget postades i Jag drömmer.... Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Virrvarr

  1. maria skriver:

    Jodå, jag är från Haparanda. Vad trevligt att få vara med i drömmar 🙂

  2. Ann skriver:

    Det där händer mig jämt…Det är ALLTID någon j-kel som flyttar min bil…

Kommentera

