Utsikt och insikt

Sitter vid ”nya” köksbordet och tittar ut på småfåglarna. Skriver ner ”fågelfrön” på en lapp. Konstaterar att de små liven till slut har vågat sig på den nya restaurangdelen, efter det att den gamla tömts på frön. Det är behagligt att se fåglarna skutta runt i syrenbuskarna och följa deras akrobatiska övningar. Allt för att få mat. Det är enklare att vara människa. Ibland.

Brevbäraren cyklar förbi min brevlåda. Såg hon att jag hade skottat? Tror inte det. Jag är numera så noga med att hålla i ordning vid lådan. Drar bort täcket med snö från locket och skottar rent. Tänk vilken skillnad det gör att jag har lärt känna en lantbrevbärare.

Idag åker julen ut. Det är alltid lika skönt att få undan den, lite märkligt. Jag myser ju i kvadrat när jag klär granen och tänder alla ljus. Kan det var känslan av nystart som är så härlig?

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Utsikt och insikt

  1. Elisabet skriver:

    Ja, det tror jag. Det där med nystarten, menar jag ,-)

    Och här har vi också en så vänlig och omtänksam lantbrevbärare, så jag gör precis som du .., och vispar undan snön får raden av postlådor.

  2. Aelvan skriver:

    Du skulle ha en guldstjärna som gör så fint vid lådan! TÄNK vad det sparar en brevbärares kropp!

    Själv har jag fått ha traktorhjälp två gånger idag. Den första gången fastnade jag vid en låda där det inte skottats…

  3. Irrhönan skriver:

    Min jul städades undan i förrgår. Det är skönt att pynta, och lika skönt att plocka ihop och avsluta.

  4. Åh, vad ska vi med denna nystart till??

  5. rapakalja skriver:

    Så sant som det är skrivet det där med nystart och plocka ner julen.
    Jag var snabb i år med plocka ner julen.
    Gjordes på nyårsdagen!
    Lite är lite som att vända blad faktiskt!
    Aldrig tänkt på det så.
    Den bästa nystart jag fick var att få komma till dig på Nyår!
    Gjorde mig så gott!

  6. pbloggen skriver:

    Elisabet – ja, jag kände mig riktigt nöjd med nystartsförklaringen!

    Aelvan – tack! Men din stackare, så förbaskat irriterande att fastna.

    Irrhönan – det är kanske förändringen vi uppskattar?

    cathrin – ja, det är just det…? Ingen revolution, utan små små steg framåt.

    rapakalja -åh, vad härligt att höra! Det var så mysigt att ha dig här.

  7. Lena skriver:

    haha – sen ene sonen jobbat ett par år på Citymail vet jag ALLT om brevlådor, dess placering, dess montering, dess ÄGARE! När jag köpte min nya låda gick jag minsann igenom alla aspekter på alla lådor därinne i byggvaruhuset.

Kommentera

