En söndag bland andra

Sovljud. Finns det något tryggare? På min vänsterfot ligger just nu Den Prickiga och sover djupt. Hennes snarkningar burrar i min fot. Såklart hon är trött det lilla livet, dagen inleddes ju med en solskenspromenad tillsammans med sju andra hundar.

I kaffekoppen finns bara lite kardemummaprickigt mjölkskum kvar. Det är söndagstyst i lilla huset. Jag sitter och väntar på att Energin ska belägra min kropp. När det händer ska jag tömma bokhyllan och sortera. Just nu är den en katastrof. Jag blir nästan nervös när jag tittar på den. Oreda är något som har börjat påverka mig alltmer. Vad beror det på? Kanske det faktum att det är något jag kan påverka, till skillnad från det trassel som finns i huvudknoppen?

I veckan besökte jag Den kloka kvinnan. Det är snart ett år sedan jag var där och jag har varit så nöjd och stolt över att ha kunnat hantera livet på egen hand. Ja, med uppbackning av fina vänner förstås! Vi hade ett bra samtal. Insikterna kläddes i ord och jag kände mig faktiskt riktigt förståndig där jag satt. En fin belöning efter allt ”krigande” och all tveksamhet som har nafsat mig i hälarna. Stora förtroenden från döttrarna har fått mig att inse att det är rätt och viktigt att vara tydlig med sina ståndpunkter. De vet var jag står och det är förhoppningsvis det som gör att de vågar komma till mig när livet kört ihop sig för dem.

Hur var det nu med Energin? Idag skiner solen, igår var det Lovikkagrått precis hela dagen och jag gick på sparlåga. Ur boktraven som jag hade med mig hem från biblioteket i fredags valde jag ”Dårens dotter” av Mian Lodalen. Bortsett från promenaderna med Den prickiga, låg jag i soffan och läste hela dagen. Lyxigt och ovant.

Sådärja, nu tror jag att det är dags att hugga tag i bokhyllekaoset! Sparar du på böcker förresten?

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En söndag bland andra

  1. Elisabet skriver:

    Ja. Även filmer som jag tycker extramycket om .., då köper jag dem på dvd om det finns möjlighet.

  2. Annika skriver:

    Ack vad jag sparar böcker! Idag, på bokträffen jag var på, skulle vi ta med oss en favoritpocket och byta ut den mot någon annans. Problemet var att jag inte klarade av att ge ifrån mig min bok – den var ju en favorit! 🙂
    Våra bokhyllor är kaotiska och även jag väntar på Energin…

  3. rapakalja skriver:

    Både ja….och nej!
    Lyfter upp de flesta på vinden- kan inte kasta dem.
    Samtidigt måste jag få ha böcker i hemmet, känns fattigt för mig med hem utan böcker.
    Har guldkornen i bokhyllan!

  4. Lena skriver:

    Jag har sparat på böcker i hela mitt liv! Tills jag skulle flytta från 300 kvm till 133 kvm för 2,5 år sen. Sorterade och sorterade och sorterade ner 6 bokhyllor till bara 3. Svååååårt!

    Nu lägger jag nästan alla utlästa böcker i en korg vid ytterdörren och försöker pracka på mina besökare en bok när de går hem.

    Om några veckor flyttar jag upp mig till stort igen och då ska vi ha bibliotek. Och börja spara på böcker igen! Yes!

  5. Lena skriver:

    Angående sortering så har min skönlitteratur alltid stått i bokstavordning på författarens efternamn. Nu ser det så vackert ut i inredningsreportage där man sorterat böckerna efter färg på ryggen. Men hur hittar man då en bok??? Och hädar man inte litteraturen lite när man sorterar efter färg?

    Hur har du sorterat dina nu när du tagit hand om kaoset?

  6. pbloggen skriver:

    Jag måste erkänna! Det blev inte bokhyllerensning igår, tyvärr. Däremot sorterades kryddor, nötter och olika gryn i tre köksskåp. Massor av bortglömda grejor kastades, burkar diskades och nu är det så fint så i skåpen.

    Lena – jag bara älskar din idé med böckerna vid ytterdörren. Jag vet ju att du läser väldigt mycket, tänk vilket frosseri det måste vara att få botanisera i korgen.

  7. Maria skriver:

    Så är det faktiskt. Oreda i det inre skapar ett behov av reda i omgivningen. Jag som varit väldigt oordningsam måste ha städat varje kväll innan jag lägger mig. Inga saker får ligga på fel plats för det belastar min redan ansträngda hjärna för mycket. Men det ser onekligen bättre ut hemma hos mig 🙂
    vet inte om du fick mail från mig. Jag har börjat blogga lite vid sidan om i min gamla WP-blogg.

Kommentera

