Onsdag – på en torsdag

Ikväll blev det bad, trots att det är fel dag. I vattnet var det en grad och i luften tre. Jag och BadVännen stod och njöt en stund på bryggan efter första doppet, insvepta i våra mjuka rockar. ”Ska vi ta ett dopp till?!” utbrast hon efter någon minut. Såklart vi skulle. Den normala rutinen är ju annars att basta mellan plumsen. Jag kan berätta att det var två snabba simtag jag tog! Vattenståndet var högt ikväll och jag älskar det, trots temperaturen.

Våra badkvällar är nästan heliga. Tänk att det är så här vi har blivit vänner och att det är detta vi delar. Varje onsdag dricker vi varm choklad tillsammans, mumsar korv med bröd och sockerkaka. Varje onsdag bjuds jag på en tårtbit av hennes livshistoria. Finns det något som är mer fascinerande än att lära känna en ny människa? Jag vet inte om det är den fysiska nakenheten som gör den mentala närheten så enkel. Vi har ju inte känt varandra i så många effektiva timmar, men berättar ändå väldigt personliga saker för varandra.

Det är speciellt.

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Onsdag – på en torsdag

  1. Elisabet skriver:

    Lyckliga du!!!!

    Jag saknar att vinterbada – med bastu -, utan gör jag det inte.

  2. Eva S skriver:

    Det låter underbart, både badet och närheten

  3. Kaiza skriver:

    Låter som en alldeles fantastisk vänskap du har där.

  4. cathrin- skriver:

    Har kikat in till dig då och då men ingen har varit hemma. KUl att se dig på bloggen igen. Ja, det blir kanske något speciellt när man är naken både bokstavligen och bildligen, även om jag själv skulle ha svårt för det.

Kommentera

