Frustration

Åh, vad det är irriterande att vilja läsa en bok, men tycka att språket är riktigt, riktigt tråkigt. Jag fick tipset om ”En fri röst” av Ayaan Hirsi Ali och lånade den direkt. Men? Jag läser och läser, men blir inte uppslukad. Kanske finns det ett motstånd inom mig? Eller så är det bara så att språket faktiskt inte tilltalar mig.

Idag kom två nya böcker nertrillandes i brevlådan. Jag tror att jag tjuvkikar i dem istället.

Har du tålamod att läsa ut en bok, trots att den inte är kanonbra?

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Frustration

  1. Elisabet skriver:

    Nix.

    Jag lägger av.

    Köpte kritikerrosade ”Norrlands svårmod” och tog mig omöjligen igenom första kapitlet. Försökte verkligen, kanske tre gånger, men gav upp.
    Gav den till min storasyster, som lyriskt berättade om hur enormt bra den är!

  2. pbloggen skriver:

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att ge upp!
    Visst känns det märkligt när man har så delade uppfattningar, som du och din syster hade!

  3. Maria skriver:

    Jag tror att jag avslutat fyra böcker – vad jag kan minnas – under min livstid för att dom var så dåliga eller för att dom inte tilltalade mig. Jag har ju stort tålamod ibland och tror att det kommer att bli bättre efter nästa kapitel.
    Läste fyra underbara böcker i helgen. Nja, jag vart inte klar med den sista förrän idag. Jag älskar att läsa!

  4. Kaiza skriver:

    Jodå jag ger upp ibland. En del gånger får boken ligga till sig ett tag och jag provar igen och då kan det hända att det går bättre men det finns böcker som jag inte läst klart också men de är inte många.

  5. Elisabet skriver:

    Ja, du .., kanske får jag ge den en tredje chans. Eller fjärde? Vi brukar ha ungefär samma smak när det gäller böcker, min syster och jag.

    Ibland beror det ju också på i vilken fas i livet man är när just den boken kommer till en.

  6. cathrin- skriver:

    Nej, förr kände jag en slags plikt att fortsätta läsa och hoppas det skulle bli bättre. Numera känner jag rätt snart om boken kan locka mig framåt eller inte. Det känner man efter ett par kapitel ungefär. Jag har inte läst den här aktuella boken, men en del böcker känns ”bra” för vissa men fungerar inte för andra.

  7. Annika skriver:

    Det händer inte ofta men det händer!

Kommentera

