Tre minuter av en vardag

Scenen: ett nyrenoverat fikarum, inte helt färdigställt.

I rollerna: den unge Aspiranten, den något äldre Trotjänaren och däremellan – kronologiskt sett – Jag.

Bakgrund: kontoret har fått en hedrande utmärkelse och en sådan ska såklart firas med fest.

-Jag föreslog för Chefen att vi ska ha festen tillsammans med respektive. Hon tyckte att det var en toppenidé! berättar Trotjänaren med glädje i rösten.

-JA! Det skulle ju vara skitkul! utbrister Aspiranten.

Jag sitter nog tyst och faktum är att det är mer uppseendeväckande än att jag talar.

Männens blickar vilar på mig bråkdelen av en sekund innan de möts i manligt samförstånd – Aktion Rädda Situationen.

-Du får ta med hunden! utropar Trotjänaren under ivrigt nickande.

-Ja! Klä upp den lite bara, fortsätter Aspiranten.

-Looser – looser! raljerar jag.

-Nämen va fan… det är ju månader till dess. Det ordnar sig, säger Aspiranten trevande, men samtidigt uppmuntrande.

Vi får väl se.

*P*

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tre minuter av en vardag

  1. Lena skriver:

    ja snälle vänner vad ska man säga?

    (Kanske att firmafester med respektive sällan blir så kul.)

Kommentera

