Mina timmar är inte som dina timmar

Ibland undrar jag hur folk hinner läsa så många böcker. Hur många timmar har de på dygnet som ser, och till och med recenserar flera filmer på en helg? Jag blir lite avundsjuk på dem ibland, men bara korta stunder.

Själv lägger jag tiden på att prata med fina vännen, hon vars dotter har insjuknat i Helvetes sjukdomen. Den typen av sjukdom som inte visar sig på ett vanligt blodprov, som heller inte låter sig hållas i schack av ett piller. Sjukdomen där Hoppet och Förtvivlan går hand i hand. Tillstånd av svartaste mörker bryts av med skratt. Hur orkar tösen? Hur orkar hennes mor hänga med i skiftningarna? Jag sitter med luren i handen och försöker att förstå, bara vara där.

Min egen dotter behöver hjälp att förstå varför hennes liv ser ut som det gör just nu och jag får förtroendet att finnas vid hennes sida. Det är stort! En stund av närhet. Jag läser högt ur Mia Skäringers bok och vi skrattar tillsammans, drar paralleller till vad som händer i våra liv.

Livet tränger sig på hela tiden, tar sig in i mitt innersta. Precis sådär som byggdammet på jobbet gör, med den enda skillnaden att jag kan tvätta bort det.

Det är skönt att det är onsdag – sångdag. Gabriel Forss strålar som en sol längst fram i kyrkan och alla i kören tar i. Vi skrattar, sjunger. Vi blir upprymda. Efteråt går jag fram och letar upp min vän, han som lockat dit mig från början. Han tar mitt ansikte i sina händer och pussar, pussar, pussar mig på kinden. När vi går genom kyrkan håller han om mig och jag myser. En stund av närhet och vänskaplig kärlek. Precis det som behövs för att ladda batterierna och gå ut i vårblåsten med ett brett leende på läpparna.

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina timmar är inte som dina timmar

  1. Elisabet skriver:

    Å, det låter som en härlig dag det där .., med värme och närhet som pricken över i.

  2. cathrin- skriver:

    Instämmer, sorg och glädje blandas, men du balanserar det väl. Men hinner folk verkligen läsa så mycket? Det verkar svårt att förstå, alla har ju så fullt upp med allt numera och böcker är väl inte det som prioriteras? Kanske bara skryt?

  3. annieverse skriver:

    Och sen finns det de som bloggar och twittrar och facebookar om alla böcker de läst, om intressanta tidningsartiklar, filmer de sett, föredrag de varit på, platser de har besökt…etceteraetcetera. Trots att jag för tillfället har ”all tid i världen” skulle jag inte hinna med allt detta, inte en chans. Jag tror jag har alldeles nog med att uppleva, hinner inte förmedla…särskilt mycket i alla fall.

  4. pbloggen skriver:

    Lena – ja, verkligen en dag att ta till hjärtat.
    cathrin – nejnej, inget skryt. De hinner verkligen!
    anniverse – Huvudet på spiken! Vi prioritera olika helt enkelt. Roligt att se dig här igen!

Kommentera

