Dagens sjukrapport

I halsen svider det på fel sätt. Jag nonchalerar det så gott jag kan. Den prickiga är nybadad och kelen, oerhört närhetskrävande [jag vet precis hur det känns].

Jag sitter i soffan med en lila filt om mig, surfar runt och tittar på stickrecept, eller beskrivningar kanske det heter. FinaLina skickar bild på tröjan som hon stickar i de underbaraste färger. Det börjar klia i mina fingrar.

Planerar min pyttelilla trädgård i tanken. I söndags försökte jag gräva upp ett par buskar där jag tänker mig en vacker, doftande häck av rosor. Jag fick inse min begränsning. Ibland är jag övertygad om att jag ser ut som en Heffaklump och väger som en sådan. Motsatsen bevisas när jag hoppar som en glödloppa på spaden, utan att den försvinner ner i jorden. Ska jag kanske våga mig på konsttycket att be någon om hjälp? Någon med mer muskelmassa, typ en man?

Kreativiteten pockar på uppmärksamhet. Jag vill planera, se framåt, skapa och förändra. Det är en härlig känsla! Då är det inte hela världen att det svider i halsen.

I köket fixar Yngsta mat till sig. Jag hör hur det puttrar i grytorna och en doft av vitlök letar sig in till mig. Vi har precis pratat böcker och stickning och Yngsta har berättat hur hon tänker sig sin första lägenhet. ”Jag ska be V skissa upp en stor blomma på väggen och sedan måla den i härliga färger!” Det är visst mer än jag som längtar…

*P*

Yngsta berättar att pappa sagt att hon ska försöka vara lite mer som mamma när hon ska på arbetsintervju. Hur är det då? undrar jag. Lite ”tjingeling här kommer jag”, säger dottern och studsar i fåtöljen. En go beskrivning, tänker jag, och ler med hela hjärtat.

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens sjukrapport

  1. vildrenen skriver:

    *skrattar* du får säga så till spaden innan du hoppar på den: ”tjingeling, här kommer jag!”

  2. cathrin- skriver:

    Krya på lilla halsen. Du har en trevliga planer tycker jag det verkar som. Är längtan riktad åt något speciellt håll eller bara allmän?

Kommentera

