Om kroppen själv får bestämma

Är det någon där ute som har lagt märke till att skinnet blivit lite större de senaste åren? Det är inte samma spänst i det längre. På vissa ställen hänger det nästan. Eller ”hänger”… så jäkligt är det väl inte?!

Ett annat fenomen som kommer med stigande ålder är smygande viktökning. Något hekto då och ett par hekton ett annat år. Så är det bara. Inte för att det är någon ko på isen, jag promenerar på och jag har hyfsad koll på vad jag äter, vad som är bra och vad som är ”dåligt” för mig.

Ser ni logiken i de två förändringarna? Allteftersom skinnet blir slappare, så kompenseras det med utfyllning. Briljant! Naturen är fiffig!

*P*

Min ambition är inte att försöka fylla ut kostymen, även om ”ett bra skinn ska hållas spänt”.

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Om kroppen själv får bestämma

  1. Elisabet skriver:

    Jo, men jag har märkt det tydligt framför allt i ansiktet. När jag var sex år blev jag hundbiten under vänster öga .., ett rejält bett med tretton stygn, sydda av en ungersk läkare som nog inte var någon vidare skräddare.

    Ärret har alltid varit synligt, men nu .., nu liksom bubblar det som till .., och man ser tydligt att huden inte längre är elastisk som förr .., det ser alltid svullet ut.

    Jag ser det också tydligt på mina lår, som börjar påminna (stryk ”börjar”) om mammas ,-)

  2. vildrenen skriver:

    Håll dig i skinnet bara, så blir nog allt bra. 🙂

  3. Lena skriver:

    Aha! Då borde man inte kämpa emot menar du?

    Men det där skinnet som liksom börjar hänga ner över knäna – undrar hur jag ska fylla ut det…Och blodhundshänget på båda sidor om munnen? Wienerbröd kanske? Sockerkaka? Dajmstrutar?

  4. Aelvan skriver:

    Jag upplever inte så mycket häng än! Nu när jag fått medicin har ämnesomsättningen satt fart och jag tappar faktiskt lite i vikt. Det beror nog till stor del också på att jag inte äter kolhydrater (min mage mår så bra utan). Inte för att jag var tjock förut, men tillräckligt för att jag inte skulle trivas. När jag nu ser mig i spegeln, ger jag min spegelbild en fräck blinkning, för jag börjar se ut som jag gjorde när jag var 35! Det är en underbar känsla! Känner mig ”het” igen! =0)

    Det enda ålderstecken jag kan se är att jag fått fler rynkor i ansiktet. Men de kanske också har sin förklaring i att jag skrattar väldigt ofta?

    Jo, förresten…händerna… Har du tittat på dina händer? Jag ser att mina inte har det ungdomliga hullet längre utan börjar mer likna mammas. Fast nu är ju hennes alldeles krökta av värk…men skinnet menar jag.

    Hörde förresten om något barn som kommenterat mormors gäddhäng med att hon fått änglavingar…

    Man är inte äldre än man känner sig och nog ska vi väl ha lite kelfläsk??

  5. Christel skriver:

    Jag tycker inte bara skinnet har ändrat karaktär utan även brösten (och underarmarna och partiet under ögonen, magen. låren och en del andra ställen…..
    Idag var jag på mammografi och jag tyckte faktiskt att det för en gångs skull var bra att brösten blivit längre och plattare för det kändes som om det var lättare att lägga in dem i apparaten.

  6. cathrin- skriver:

    MMM, händerna märks det på. Inte kul alls. För de kan ju inte täckas. Man kanske ska börja med vita spetshandskar. Annars har jag väl klarat mig hyfsat från häng (ibland är det bra att inte vara så bystig även om jag haft komplex för det i yngre år).

  7. vildrenen skriver:

    Förresten är det ju iallafall tur att skinnet töjer sig. Tänk hur vi annars skulle se ut efter en viktökning…

  8. annieverse skriver:

    Hahaha, jag älskar din soliga slutkläm som hyllar moder natur 😉

  9. pbloggen skriver:

    Elisabet – små förändringar här och där. Allt det som är vi.

    vildrenen – först ber du mig LEVA. Sedan säger du åt mig att hålla mig i skinnet. Kan du bestämma dig? 😉

    Aelvan – underbart med änglavingarna! Visst syns det på händerna! Jag har ett ärr över högerhanden, efter en ridkrasch för 100 år sedan, tycker att det framträder mer.

    Christel – du är så härlig! Visst har åldrandet sina fördelar. *s*

    cathrin – varför inte spetshandskar? I butiken syns volanger och fluff. Vintage!

    anniverse – tack! Hon är finurlig – Moder Natur.

  10. vildrenen skriver:

    Jamen det blir väl bara lättare efterhand då, om skinnet blir större och större får du mer livsutrymme. 😉

Kommentera

