Till er

Jag har två vänner som står mig väldigt nära. De är som natt och dag. Den ena är lång och blond, den andra är mörk och kort. Den ena har villa, Volvo och vovve. Den andra har stickad mössa på huvudet dygnet runt, Christianiacykel och knallröda läppar.

Ändå är de så lika. Båda har en vilja av stål, hjärnor som knäcker alla tänkbara nötter och hjärtan större än vad som egentligen får plats i en kvinnokropp.

Era tankar och sinnesstämningar rör sig med ljusets hastighet, från vitt till svart och tillbaks igen. Emellanåt landar ni till på regnbågen. Jag skulle vilja sticka små, små kläder i alla dess färger. När ni tror att Någon – och kanske nästan på Världen – är emot er, då skulle jag klä av era tankar deras små svarta, stela kostymer och klä dem i rött, lilla och gult.

Ni har, var och en på sitt håll, gått igenom mer än vad som borde vara tillåtet för en människa. Och ändå står ni där, i ur och skur finns ni där. Jag är så stolt över att ha vänner som ni, som lär mig nya saker hela tiden. Som lyssnar och som berättar. Som kör lastbil med mig genom ett rapsgult Skåne och låter mig plocka rabarber i din fars trädgård. Som gör kardemummakaffe till mig och avnjuter det på balkongen mitt i stan.

Det är kärlek!

*P*

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Till er

  1. Lena skriver:

    Det är härligt med vänner. Och det är härligt med förebilder bland sina vänner, såna som kan se upp till och kanske rentav hämta lite kraft ur och inspireras av när man själv harvar på.

  2. rapakalja skriver:

    Åh! Det var det finaste någon gett mig på länge! *tårögd och generad*
    Du är en så viktig del du också….tankar på dig finns instickade i mina mössor, ska du veta! Så, några varv här och var, bär jag med mig ovan hjässan…;-)
    Kom till min balkong snart!

  3. Ping: Jag är en lyckans ost….faktiskt! « Rapakaljas Inferno

Kommentera

