Torsdagstankar

Fläskytterfilé – är det en ny kroppsdel på den lille grisen? Eller mer korrekt ”styckningsdetalj”. Jag träffar på den på var och varannan sida i morgonens tidning, där våra olika livsmedelsbutiker slår upp sina erbjudanden. Visst ser jag den oftare nu, än vad jag har gjort förut? Fast det är kanske bara samma fenomen som när man sitter i sin nyinköpta bil, då har helt plötsligt halva befolkningen en precis likadan!

Det är sådant jag undrar över när jag dricker mitt kaffe och lyssnar till P1:s olika program. Jag gör det nämligen numera – lyssnar på P1 istället för de reklamfinansierade kanalerna – undrat har jag gjort i hela mitt liv. ”Tankar för dagen” och små vetenskapliga snuttar, lugnt och behagligt. Inga trudelutter som vill få mig att välja städbolag eller företag som tillhandahåller billiga lån. Musiken som spelas kommer en gång, sedan har man den goda smaken att leta vidare i arkiven och hitta nya toner. Jag tröttnade på att höra samma låtar spelas om och om igen, som så ofta händer i andra kanaler.

Sol i sinnet idag, troligen beroende på gårdagskvällens alla kramar av körvännerna. Musiken finns inne i huvudet och risken är stor att jag kommer att nynna på den här låten idag. Inte helt enkel, men vem sa att det skulle vara det? 😉

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Torsdagstankar

  1. Elisabet skriver:

    Men så är det .., jag har ju ändå arbetat i livsmedelsaffär hela livet och aldrig har jag skådat så mycket fläskytterfilé som numera! Det fanns säkert, men aldrig att det såldes nånting med det namnet förr.Nu ringde jag precis till Ica i Malå där jag arbetade förr och Jonny, charkansvarig, svarar så här: ”Nä, nä, hä finns ingenting som het fläskytterfilé, hä ä bara ett påhitt från fabrikörerna, fläskytterfilé, hä ä helt enkelt benfri kotlett!”
    Nu vet du ,-)
    Kram från kassörskan i landet Halland.

  2. Selma skriver:

    I samma stund som man undrar över den där nya fläskytterfilén funderar man på vart tog kotlettraden vägen?

  3. pbloggen skriver:

    Haha! Underbara Elisabet! Tack för informationen! 🙂

    Ja, Selma – det har du ju alldeles rätt i!

  4. Maria skriver:

    Folk tycker nog att det går snabbare att steka benfri renskuren kotlett istället för en vanlig. Förr kallades samma styckningsdel för fläskhare!

  5. cathrin skriver:

    Jag är inte så bra på styckningsdetaljer men tack för tipset att lyssna på P1.

  6. pbloggen skriver:

    Maria – idag serverades det fläskhare i personalmatsalen – på Sergels torg. Gott var det och jag var fnissig hela lunchen. 😉

    Cathrin – omväxling förnöjer!

  7. vildrenen skriver:

    det låter bättre. Och är ju egentligen en väldigt bra köttbit. 🙂 men på nöt och älg heter det ryggbiff.

  8. Annika skriver:

    Jag lyssnar jättemycket på P1! Men jag är väldigt ensam om det på jobbet…
    De flesta vill lyssna på lokalradion *rys*
    Jag vill LÄRA mig saker medan jag arbetar! Det finns allt från radiopsykologen till vetenskap, Språket, Tendens och allt möjligt intressant som man inte ens visste att man var intresserad av 😉

Kommentera

