Inte utan min lilla knöl

Att jag älskar hösten är ju ingen nyhet.

Naturen skiftar i olika rödorange nyanser, luften är hög och frisk, doften från moder jord är härlig att djupandas. Det är mysigt och legitimt dra sig undan i sin lilla kula och tända massor av ljus.

Sedan har vi ju MATEN – palsternackor, kålrötter, potatis, rödbetor, de mustiga grytorna som får stå och puttra länge och förgylla hemmet med ljuvliga doftslingor. Nej, jag hade inte klarat mig på en diet där det som växer under jord inte är tillåtet. Jag är förresten inte någon dietmänniska över huvud taget. Jag tror att lagom är bäst, lite sunt förnuft till vardags och kanske en extra knorr till ”fest”.

Imorgon ska jag göra rotmos, dels för att jag tycker att det är vansinnigt gott och dels för att det är meditativt att skala, hacka och koka rotfrukterna.

Nu ska jag ut och njuta av solskenet tillsammans med Äldsta och Den prickiga. I sinnet finna musiken ifrån gårdagens magiska upplevelse på Malmö Opera – Les Misérables.

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Inte utan min lilla knöl

  1. irrhönan skriver:

    Höstens grönsaker är underbara. Jag älskar mina grönsaksleveranser – härliga överraskningar varje gång!

    Njut av solen!!

  2. Lena skriver:

    Om man mår bra och är nöjd med sin vikt finns det absolut inget som hindrar någon från att äta rotfrukter. Men om man kämpar med många överviktskilo så är det ingen god idé med just rotfrukter, eftersom de är så stärkelserika och hindrar viktnedgången. Så ät du de goda och nyttiga rotfrukterna och njut av dem utan att fundera över dieter.

  3. cathrin skriver:

    MMm, naturen är givmild så här års och alla fins färger som bjuds på. Rotmos är en favorit.

  4. Maria skriver:

    Just nu är naturen som generösast med god, härlig mat!

Kommentera

