Grytbryt

I samma sekund som jag släpper ner tolv kryddpepparkorn i grytan, bryter solstrålarna genom molnen. Envis har den varit idag, solen. Dimman har legat tjock, men skam den som ger sig!

När jag rör runt i grytan, den som faktiskt står på spisen, snurrar tankarna i mitt huvud. Jag tänker på Yngsta och på tiden då jag trodde att jag skulle gå under. Den kloka kvinnan som jag konsulterade med ojämna mellanrum sa: Kärleksbomba henne! Berätta att du finns, men undvik att ställa krav.

Gudarna ska veta att jag har kämpat. Jag har berättat hur mycket jag älskar henne, hur jag längtar efter henne. Jag har gått långt och fort för att hantera min frustration och förtvivlan. Någonstans vände hon och kom tillbaka, sakta och mycket sporadiskt, men dock. Vi knåpar på vår relation, utformar den på vårt vis. Jag tror att det handlar om kärlek och tillit. Jag backar upp så gott jag kan. Jag lyssnar på hennes vredesutbrott när hon inser att hjälpen som vi båda trodde fanns, dröjer alltför länge. Det är jag som får representera Vuxenvärlden, den hon tappat tron på, när hon bara är ett personnummer i en journal som valsar runt i en verksamhet som jag starkt ifrågasätter. Jag ska inte trötta ut er med att skriva om ”allmänpsykiatrin”. Låt mig bara säga: vad f*n sysslar de med?!

Kryddpepparkornen simmar runt i grytan och min vita ljung väntar på att bli planterad. Solen strålar fortfarande och jag tänker att det är så det är, ibland märks man inte – men tro inte att jag gett upp för det!

*P*

Nej, det får inte ta dryga sex månader från det att man gör ett första besök, tills det att man bestämmer sig för boka in till en eventuell behandling. Det är oacceptabelt! Ett halvår är en ocean av tid när man är nitton år. Om jag hade vetat det jag vet idag för ett år sedan, hade jag skramlat ihop pengar och sökt en privatläkare. Jag tyckte då att det kändes helt onödigt. Jag som alltid värnat allas lika rätt, tyckt att det varit ok att betala skatt – ett socialt skyddsnät oavsett vem du är… Ja, ni vet allt det där. ”Inte trötta ut er” skrev jag visst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Grytbryt

  1. rapakalja skriver:

    Tänker, känner och finns här när du vill!

Kommentera

