Äpplen och päronträd

Jag har vuxit upp med en mor som, när hon känt sig felaktigt behandlad, ofta har ställt frågan: Vad heter den ansvarige här?

Himmel så pinsamt det har varit många gånger! Jag vet att jag flera gånger bara har smitit iväg och önskat att jag kunnat bli osynlig.

Men nu är jag vuxen och har förstått! Det har ju en fantastisk effekt att tala direkt till den som har ansvar och ”någonting att säga till om”. Idag mailade jag chefen på mottagningen där jag och Yngsta har varit. Döm om min förvåning när hon ringde upp ett par timmar senare. Vi hade ett bra samtal och jag kände mig nöjd när vi var klara. Samtidigt känns det ledsamt att man måste höja rösten så mycket för att bli hörd. Vad gör de som inte har samma verbala förmåga och jävlaranamma som jag?!

Nu är det min egen dotters tur att stå ut med en mor som inte viker undan…

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Äpplen och päronträd

  1. Elisabet skriver:

    I mångt och mycket är jag en som undviker konflikter, men INTE när det gäller vad jag tycker är orättvisor. När min mamma blev sååå nonchalant bemött av en högdragen läkare i Ystad, stegade jag iefteråt in i hans rum där han satt och så talade jag om precis vad jag tyckte.
    Till slut sa han …”Får jag fråga, är du jurist?”
    ”Nä, jag är kassörska!” svarade jag.
    Han tyckte nog att jag var en kaxig en ,-)
    Stå på dig, Pernilla!

  2. vandrar skriver:

    Heja stå på dig, det kan vara ”agasamt” att stå för sin åsikt men det är nästan alltid värre att låta bli! 😉

  3. pbloggen skriver:

    Elisabet – underbar liten berättelse du bjud på, tack!

    vandrar – du har så rätt! Tack för glada tillrop!

  4. Selma skriver:

    Det är bättre att vara pinsam än att svika sina barn genom att inte visa dem att man kan säga ifrån.

Kommentera

