Rapport från min soffa

Julafton!

Den prickiga och jag har öppnat våra morgonpaket. I år var det faktiskt första gången som den lilla tokiga hunden förstod hur hon skulle lösa problemet och hon kunde glatt trippa iväg med sitt tuggeben efter några minuters pappersslitande.

Jag var ledig igår och passade på att ta några juledopp tillsammans med badväninnan. Vi gjorde succé när vi simmade endast iförda våra mössor. ”För att kallas vinterbadare  måste man ta fem simtag” påstod vännen min. Så det gjorde jag såklart – rakt ut från bryggan, då var det minst fem tag till för att komma upp igen. Härligt uppfriskande!

På kvällen gjorde jag långkål och lyckades bränna underarmen på ånga. Amatör! Julegröten koktes också, lite av den har jag mumsat i mig nu.

Regnet smattrar på fönsterblecket, vilken skillnad mot fjolåret då vi hade massor av snö. Nåja, jag har fått stämning både i huset och hjärtat, det är jag nöjd med.

Ha det nu så mysigt ute i stugorna och njut av de här dagarna!

Förresten! Är det bara i Skåne som vi pratar om LilleJulafton, dvs gårdagen?

*juletankar till dig*

*P*

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Rapport från min soffa

  1. cathrin skriver:

    God jul – igen eller god fortsättning på julafton eller vad det kan heta. Duktig vovve. Det där trixet brukar jag köra med våra lånehundar. Lilla Julafton – nja, det har jag nog hört förr, det är nog allmänt vedertaget.

  2. Annika skriver:

    Ja visst! Här i Småland säger vi också ”lillejulafton”! Men så är vi ju väldigt nära skånska gränsen.
    Ordet ska vara i ett svep och med tyngdpunkt på ”afton”.

    God fortsättning!

  3. Annieverse skriver:

    Vinterbada! Du modiga kvinna!
    Önskar dig en hjärtegod, fridfull fortsättning.

  4. Osloskånskan skriver:

    Lillejulafton….ja, jag tror kanske det!
    God fortsättning!

  5. Selma skriver:

    Hunden här tycker att det är vansinnigtkul med paket. Han öppnar även dem som vi andra redan öppnar. Små, små julpappersbitar över hela golvet och en glad hund.

Kommentera

