ä n t l i g e n

Jag har varit grymt frustrerad och starkt ifrågasatt psykiatrin här i stan. Eftersom jag är den jag är, har jag också framfört detta till ansvariga där. ”Struktur” och ”information” har tyckts vara främmande begrepp, dessvärre också ”respekt för individen”.

Därför överträffades mina och Yngstas förväntningar idag, när vi tillsammans mötte en ödmjuk och klok kvinna där. Dottern hade bett mig följa med och jag hade laddat med frågor, i den händelse det skulle finnas möjlighet att ställa dem. Det behövde jag aldrig, eftersom de besvarades innan jag hann fråga.

Ja, det är under all kritik och värdighet att det tagit 15 månader från det att dotterns remiss landade på mottagningen tills en utredning sattes igång. Ett drygt år är oceaner av tid för en tjugoåring. Om dottern nu hade sökt för ett uppslaget knä, så hade tiden kunnat användas till självläkning, men nu fungerar inte alltid själen som ett blodigt sår. Eller ”själen” förresten. ”Det är ju i huvudet det sitter, så det är inte så farligt.” som Yngsta uttryckte det en gång.

Det var en ynnest att få förtroendet att sitta med under dagens intervju, men det var också fruktansvärt tungt att inse hur dottern verkligen mår här och nu. Jag är tacksam att hon är så ärlig och öppen, även om det gjorde ont som fan att vara mamma just då.

Nu är jag totalt urlakad, trött och nollställd. En varm famn att somna i saknas ikväll, men jag var klok nog att tanka kärlek i ett spontanbesök hos mor och far i eftermiddags.

Ikväll vill jag vara liten…

*P*

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ä n t l i g e n

  1. vildrenen skriver:

    starkt av dig. Tack för att du skriver.

  2. pbloggen skriver:

    Tack, renen! ♥

Kommentera

