Det svenska klimatet?

Tänk dig att du kommer gående längs en trottoar. Ut från en buss kliver en ung kvinna i mjukisbyxor, det mörkblonda håret vippande i en tofs och med en Apotekspåse i handen. Plötsligt sjunker hon ihop på en gräsmatta, börjar kräkas och försöker påkalla din uppmärksamhet.

Vad gör du?

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Det svenska klimatet?

  1. Maria skriver:

    Nå, man får väl gå fram och kolla läget antar jag?

  2. irrhönan skriver:

    Jag tänker på en mamma i Lillebrors klass som plötsligt hade sjunkit ihop vid frukostbordet och börjat kräkas våldsamt. Blodproppar i hjärnan. Hon mår bra idag tack vare att ambulansen kom så snabbt.

    Jag skulle hjälpa till. Göra vad jag kunde, hjälpa kvinnan, ringa ambulans.

    Hur kommer det sig att du frågar?

  3. Monet skriver:

    Jag undrar också varför du frågar? Det är väl klart man reagerar – om hon sjunker ihop och kräks får man ju vända till huvudstupa läge det första man gör och se till att hon har fria andningsvägar. Att ringa 112 är ju också självklart samtidigt som jag försökte kolla ”vital signs”, dvs andning, puls och medvetandegrad. Och lyssna på vad 112-personalen ger för instruktioner.

    Med apotekspåse i handen får man väl kolla vad som finns i den – den kan ju ge en antydning om vad det handlar om. Beroende på väderlek får man ju också se till att hon hålls varm, ge av sin egen jacka etc.

    Efersom jag har kräkfobi och riktigt äkta sådan är jag inte säker på att jag skulle klara hjärt-lungräddning med mun-till-mun-metod men man vet ju aldrig. Är detta självupplevt och det handlar om en ung berusad kvinna enbart? Och i så fall, vad gjorde du?

  4. Peter Hoff skriver:

    Det är väldigt tråkigt att du ens ska behöva ställa denna fråga, men tyvärr är det alltför många som går omkring och tycker sig själv vara nog – och som drar förhastade slutsatser, med trolig tanke om att vederbörande själv har satt sig i situationen.

    Den senare reaktionen syns ju tydligt även här – ”…det handlar om en ung berusad kvinna enbart?”. Monet, inte i någon mening nämns att kvinnan var berusad, men ändå antar du att det förhåller sig på det viset. Tragiskt! (Om det så vore, vem har rätt att agera domare och bödel?)

    Svaret på din ställda fråga är självklart, vilket jag önskar det vore för alla – hjälper till, i den grad som situationen kräver!

  5. pbloggen skriver:

    Maria – naturligtvis gör man det! Det är varje medmänniskas skyldighet, kan jag tycka. Nästa gång kan det faktiskt vara jag som ligger där.
    irrhönan – precis så. Ett snabbt ingripande kan vara avgörande.
    Monet – du har så rätt. Det låter som att du skulle ha agerat klokt. Det där med ”berusad” låter jag falla till marken.
    Peter – javisst känns det olustigt att man ska behöva fråga? Nu gick det ju bra för lilla L tackolov!

  6. Elisabet skriver:

    Ja, jag skulle utan tvekan göra det jag kunde!
    Men jag vet också, av erfarenhet, att många människor bara struntar i just detta. En äldre tant ramlade ihop utanför kvartersbutiken i Ystad och jag sprang ut och försökte stötta henne …, ringde 112 och bad förbipasserande att hjälpa mig .., kvinnan var tung och jag kände mig totalt hjälplös!
    INGEN stannade!!
    Alla gick förbi.
    Jag var r a s a n d e!
    Och sonen berättade om en som låg mitt på gatan i samma stad och sonen kom körande och alla bara väjde undan …, och sen iväg. Sonen som då var kanske nitton år, var den ende som stannade .,. han tog upp honom i bilen och körde hem honom …, asberusad var han!
    Ingen hjälpte till.
    1976 såg jag från vårt köksfönster grannen Nils dråsa i marken. Nisse var nog i 70-årsåldern och lite rund under fötterna och där låg han och sprattlade på isgatan .,. så jag sprang ner och försökte få upp honom bäst jag kunde – gravid i slutet var jag – och försökte vinka till grannar-i-fönstret att komma och hjälpa mig.
    Om nån anslöt?
    Inte då.

  7. Monet skriver:

    Men….!! Hur kan Peter överhuvudtaget ens få för sig att jag antar att kvinnans tillstånd beror på att hon är berusad. Jag skriver ju om att kolla ”vital signs” , dvs puls, andning och övrigt. Hade det handlat om berusning hade det då klart framgått, det fattar ju var och en. Det jag skrev var vad man ska göra i ett sånt här akut läge plus kolla innehållet i apotekspåsen för vidare vägledning medan man väntar på ambulans. Man får väl läsa ordentligt vad som står i texten jag skrivit och inte bara dra till med förhastade slutsatser!!

    Att jag lade till detta med berusning är för att jag tror att det är folks vanligaste reaktion – ung flicka som trillar omkull och kräks – de flesta skulle nog gissat på just för mycket sprit eller andra droger och reagerar inte därför. Trist med sådana misstolkningar av det man skriver plus obehagliga tillägg om ”domare och bödel”. Allt jag skrev ligger ljusår från det Peter tror är min reaktion och min bedömning. Jag har varit med om sånt här i verkligheten, både i Sverige och utomlands och tillhör just den sorts människor som inte bara går förbi utan stannar kvar, reagerar och ser till att adekvat hjälp kommer. Det hade jag gjort även om det varit en berusad eller drogpåverkad ung person eftersom den sortens tillstånd kan vara väl så livshotande.

    Tur att du P läste mitt inlägg på rätt sätt. Och Peter önskar jag läser noggrannare nästa gång innan den där trista och aggressiva internet-tonen tas till mot en fullkomligt okänd medmänniska.

  8. Peter Hoff skriver:

    *P*, det var för väl att det gick bra med lilla? L. Hälsa så gott!

    Monet, ja du började bra med att berätta vad du skulle göra, sedan kom det tragiska, som jag hur många gånger jag än läser inte kan bortse från. Jag kan heller inte förstå varför du överhuvudtaget fick med ordet berusad, annat än att det beror på din förhastade slutsats.

    Beträffande ”den där trista och aggressiva internet-tonen” är det ett argument som är väldigt lätt att ta till så fort man känner sig orättvist kritiserad. För övrigt har jag ingen särskild internetton, och jag känner mig inte det minsta aggressiv, men däremot kritiserar jag när jag finner det befogat, och jag gör det med samma glöd som jag än oftare berömmer – allt utan att gömma mig bakom ett anonymt alias.

  9. Monet skriver:

    Jag tänker inte här på P:s blogg gå i polemik med en, också för mig okänd person. Peter må läsa min text och mitt svar hur han vill och det är uppenbart att han gör. Men att påstå att jag gömmer mig bakom ett ”anonymt alias” är ju bortom all internetkunskap? Det är ju bara att klicka på mitt bloggnamn i inlägget så kommer all information om mig upp. Bloggen ”Livet i en sydfransk by”, min mailadress, min profil etc.
    Och jag är, vill jag återigen påpeka, en sån som precis som Elisabet beskriver. Lyfter upp en berusad man ur ett snöigt vinterdike innan han förfryser, tar hand om en blödande rullstolsbunden kille som välter med stolen mitt i HIV-tider i en snabbköpskassa, ringer ambulanshelikoptern när en av våra ö-grannar gjort sig illa. JAG gör sånt och jag gillar därför inte tolkning och ton när det gäller mitt inlägg som dessutom är långt ifrån anonymt.

    Vill Peter, vid sidan av min fullkomligt öppna blogg dessutom bilda sig en egen uppfattning om vem jag är går det bra att gå in på min hemsida: http://www.stockholmart.com/monica.axen.

    Sorry P. Detta är inte rätt forum för sånt här och jag hoppas det nu tar stopp. Lycka till med din lilla L. Jag VET exakt vad du är igenom, har samma problematik med en dubbelt så gammal son – och mamma förblir man genom åren. Hoppas allt löser sig.

  10. Peter Hoff skriver:

    Jag tänker inte fortsätta att föra denna diskussion, vare sig här eller någon annanstans, då den uppenbart inte kan leda någonstans.

    Huruvida det är min eller Monets internetkunskap som är bortom, ja det är en dock en fråga som tål att funderas över, ty vid klick på bifogad länk får jag veta att den aktuella domänen är till salu…

  11. pbloggen skriver:

    Gott folk!
    Jag förstår mycket väl vad det var Peter reagerade på. Jag hade inte nämnt ”berusad” och blev också förvånad när det ordet dök upp. För mig hade det inte spelat någon roll OM den unga kvinnan varit berusad i det läget, kanske än mer angeläget att ta hand om henne?

    Låt oss inte komma ifrån min frågeställning…

Kommentera

