Planering

Jag är urusel på att planera.

Nej, fel – jag tycker helt enkelt inte om det. Tror på ”dålig karma” om jag planerar och ”ser framemot” för mycket. Knäppt? Ja, absolut. Men icke desto mindre jag.

Nåväl, den senaste tiden har jag känt ett planeringsbehov. Det är flummigt och frustrerande att alltid sväva på målet när någon frågar vad som händer någon vecka framåt. Jaja, det finns plötsligt en ny människa att ta hänsyn till, det är väl lika bra att erkänna det. Han reser. Han planerar. Han kommer dessutom ihåg om jag berättat att jag ska något speciellt.

Det var inte utan att jag kände mig vuxen och strukturerad när jag köpte en almanacka tidigare idag. Nu jäklar skulle här duttas med färgpennor och skrivas små noteringar. Döm om min förvåning när jag slog upp mitt nyförvärv och upptäckte att den börjar nionde juli. Jag vill börja NU, den här veckan, det är så jag fungerar!

Ett gott skratt blev det i alla fall!

 

*P*

 

Det här inlägget postades i Spridda skurar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Planering

  1. Maria skriver:

    Är man själv behövs ju inte så mycket planering, det brukar lösa sig ändå. Men är man en planerande människa och träffar en oplanerande så blir balansen usel.

    Men hur kan en kalender börja den 9:e????? Vad är det för planering?

  2. Selma skriver:

    Det måste vara nån typ av skolkalender det där.

  3. Mies liv skriver:

    Jamen då finns det ju tid att planera, hur du ska planera i kalendern… Kanoners!

  4. Monet skriver:

    Jag har två vuxna söner med barnbarn jag gärna vill träffa då och då som är som du. Och hur jag uppfostrat dem fattar jag inte. För jag är inte särskilt planerande själv, annat än sånt som man faktiskt MÅSTE ha koll på. Jobbrelaterade aktiviteter går väl inte att hålla i huvudet alltid? Tandläkarbesök om en månad riskerar att glömmas bort. Typ.

    Men i mina söners fall blir jag helt galen. ”Det tar vi sen, vi får se, jag har inte sett efter än hur det blir. Kanske någon gång då eller då” Typ igen. Jag har vissa andra vänner som är sådär också. Jag känner mig faktiskt illa behandlad, som om jag inte var värd att tas med i beräkningen och jag slutar efter ett tag helt upp att fråga om vi kan ses t.ex. Sen ringer de, sönerna och frågar förebrående varför JAG inte hört av mig och kan vi ses i morgon kanske? Alltid dessa korta varsel och att man ska klämmas in spontant mellan de egna aktiviteterna. Och se, det går ju inte alltid för sånt måste planeras när man fortfarande har en aktiv mamma med egna järn i elden och andra man vill träffa.

    Jag tycker det där är lika illa som att alltid komma försent till möten och stjäla av andra människors tid. På samma sätt som jag inte heller gillar att folk ringer på dörren utan att förvarna kring ett besök. Kanske har man tagit en sovmorgon och är rufsig och oklädd. Eller också ligger man med rumpan i vädret i trädgårdslandet som min mamma och så står en elegant klädd kvinna där och säger Hej och förväntar sig kaffe.

    Det här är ingen kritik mot dig personligen. Bara en reflektion kring hur olika vi är och hur det kan kännas från olika håll. Jag håller med Maria helt – en planerande och en oplanerande person blir en urusel kombination!!

  5. pbloggen skriver:

    Maria – jag är ett under av flexibilitet när jag verkligen vill. 😉 Men visst är det konstigt att kalendern inte börjar första juli?!
    Selma – Hemkalendern heter den. Märklig – men verklig! 🙂
    Mie – underbart positivt tänkt! Tack!
    Monet – tja, jag hoppas verkligen att vi inte blir någon urusel kombination. Någon kalenderanalfabet är jag ju faktiskt inte heller. Imorgon ska jag tex hjälpa till på en studentfest, bestämt sedan ett par månader. Vänner får alltid plats i mitt liv, oavsett om vi bokar in det eller det sker spontant.

  6. Lina skriver:

    Älskade Pelli….har läst ikapp!
    I just LOVE you!

Kommentera

