Lugnt är också tempo – fast mycket långsammare.

Det är många år sedan jag accepterade att jag inte är en ”kalenderfyllare” i semestertid.

Vissa semesterdagar går i lugnets tecken, dagen hasar sig fram i filttofflor. Idag har det inte blivit många knop. En sväng till Yngsta, där jag bjöds på kaffe och fick förtroendet att ta med mig ett gäng tomkartonger för återvinning.

Skyndade mig hem för att hämta mitt bibliotekskort, trodde att de stängde klockan fem idag. Vad hjälpte det att jag stod utanför tjugo i fem? Under sommaren har de öppet 8-13 på tisdagar och onsdagar. Bara att göra ett nytt försök imorgon!

Midnatt och jag är vaken. Det är inte Den prickiga, hon snusar så gott bredvid mig. Hon är ett utmärkt sällskap sådana här dagar, då jag trivs med att tända ett par ljus framåt kvällen. En bit gorgonzola bjöd jag mig på förut och sköljde ner den med päronmust, inhandlad på Sövde musteri under gårdagens lilla Skåneutflykt. En stillsam kväll.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lugnt är också tempo – fast mycket långsammare.

  1. Selma skriver:

    Att knyta sig lite en stund på soffan med en jycke, en eftermiddag när det ändå regnar är ett av livets största njutningar.

  2. pbloggen skriver:

    Visst är det! Det är ett ovärderligt sällskap…

  3. irrhönan skriver:

    Vilka finingar i soffan! Ser underbart skönt ut.

Kommentera

