Plötsligt

I min gröna ungdom var jag hästtjej i kvadrat. I stallet fanns två läger: ett som tyckte att hoppning var det man skulle ägna sig åt och ett som ansåg att dressyr var grunden till all ridning och alltså det man skulle träna. Jag tillhörde den senare skaran och vännen Susann den förra. ”Men kom igen! Att se på dressyr är för f*n som att se målarfärg torka!”

Det är ungefär på den nivån som mitt intresse för joggning har legat. De få gånger jag dristat mig till att knyta på skorna och sedan lufsa runt i skogen, har slutat på samma sätt. STOPP. Vill inte. Tycker det är gränslöst tråkigt.

Det har inte gjort ont i musklerna, orken har inte tagit slut – det har lusten gjort däremot.

Under mina år som gift berättade barnens far ofta lyriskt om det meditativa i att löpträna.  ”Jag tänker så bra” Det enda jag själv har tänkt är ”Varför gör jag detta?!”

Men se igår hände något märkligt, efter den första biten – då kroppen kändes som en Dunderklump – började benen röra sig lite mekaniskt. Det kändes liksom inte så mycket, det bara flöt på. Ja, tills Den prickiga fick syn på en liten mus och tvärade mitt framför fötterna på mig. Men jag hann känna känslan! Det var nog därför som jag körde till skogen idag igen och klädde om på parkeringen, helt ogenerat.

Känslan återkom väl inte riktigt, men jag ”springer” numera mer än jag går. Det gör mig nöjd inuti.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Plötsligt

  1. Maria skriver:

    Vad avundsjuk jag blir, jag vill oxå hitta känslan!

  2. irrhönan skriver:

    En kilometer: det går jättebra
    Två kilometer: varför gör jag detta, nej, nu går jag
    Tre kilometer: nej, jäklar, det gör jag inte
    Fem kilometer: var tog fyra vägen? Och nu är jag ju snart hemma – bara att springa på!

    Det är mitt mönster när jag springer. Underbart att läsa att du också kommit igång! Bloggtanternas motionsklubb enligt Mariakonceptet! 🙂

Kommentera

