Tjoff

Det är när jag ska gå över vägen tillsammans med Den prickiga känslan som kommer.

I en passerande bil sitter ett äldre par.

Jag har ingen att bli gammal tillsammans med!

Den sitter där – mitt i solarplexus.  

*P*

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Tjoff

  1. irrhönan skriver:

    Jo, P.
    Du har någon att bli gammal med. Du, liksom jag, har bara inte hittat honom än.
    *kramar om*

  2. Maria skriver:

    Men måste du ha en sån då? Kan du inte bli gammal med flera vänner?

  3. pbloggen skriver:

    Du är söt irrhönan! *kram*

  4. pbloggen skriver:

    Det är få saker jag måste, Maria, men om jag får önska så vill jag att det ska finnas någon vid min sida. Vänner har jag många, flera riktigt nära, tackolov. Men det är trots allt en liten och väsentlig skillnad i vänskap och det där andra. För mig alltså.

  5. Selma skriver:

    Jag vill tro att jag kommer att ha mannen att bli gammal med. Vi har våra jobbiga stunder vi som alla andra men jag älskar honom, jag skrattar med honom och jag är trygg hos honom. Det skulle jag sakna om jag inte hade det, och så det där uppenbara med närheten på alla plan.

  6. Lena B skriver:

    Inga enkla ting! Mitt ex skitstöveln som fick flytta ut (för 9 år sen var det huja) flyttade ju rakt in hos en annan yngre kvinna. Som han ett par år senare gifte sig med. Hörde häromdan att han fick en stroke i våras och nu är halvsidesförlamad, rullstolsbunden och håller på att lära sig gå. Var det så hon tänkte sig när hon gifte sig med honom? Nej det var det såklart inte. Hon tänkte väl som jag gjorde när jag blev sambo förra året att det här blir härligt att ha nån o bli gammal med.
    Man vet inte hur det blir men man vet vad man har IDAG och det är det enda man egentligen har. Nuet.

  7. pbloggen skriver:

    Selma – ingen relation är friktionsfri. Vad härlig att läsa att ni skrattar ihop och om tryggheten du känner. Underbart!

  8. pbloggen skriver:

    Lena – visst är det så och jag lever i nuet. Just den här sommaren har jag påmints om vår förgänglighet.

  9. Eva Swedenmark skriver:

    Precis den taggen kan jag känna hur självvald skilsmässan än var – men det var det där med att leva och åldras tillsammans som jag drömde om. Taggen sticker när jag är ute och reser och ser äldre par i en självklar gemenskap – trots att jag vet att den vackra ytan kan dölja mycket olycka. Ändå sticks det

  10. pbloggen skriver:

    Eva – ”självklar gemenskap” – så mittiprick. Precis så menar jag!

  11. cathrin skriver:

    Visst vill man ha någon att hålla i handen to the bitter end.

  12. Maria skriver:

    Jag funderade mycket på det där när jag vandrade genom Berlin och jag har genom åren tänkte att ”honom vill jag bli gammal med” men idag så känns det mer som en fasa att behöva bli gammal tillsammans med en grympy gubbe. Det är på något sätt en överidealiserad bild av att vara två genom livet.

Kommentera

