Icke önskat

Det finns samtal jag inte vill ha. Ett sånt kom i tisdags morse. Min mors oroliga röst i andra änden.

– Storebror har fått en hjärtinfarkt och har opererats nu på morgonen.

Min ende bror är 52 år gammal. Det är åt helsike för tidigt att få en hjärtinfarkt då, tycker jag. Nu vet jag ju att verkligheten inte bryr sig om det.

Efter att ha pratat med min mor, satt jag bara rakt upp och ner, lät tårarna trilla och bestämde mig för att ta det lugnt. Finkollegorna sa till mig att släppa jobbet, så jag åkte hem till mina 80-åriga föräldrar. Jag var ju orolig för dem också. Tillbringade dagen där, och såg till att läget var under kontroll. Väl hemma fick jag kontakt med min bror som sa sig må oförskämt bra. Underbart besked. Ny operation väntar imorgon.

Tänk så fort livet kan vända. Mina första ord till mina föräldrar var: jag är så tacksam att jag ser till att verkligen LEVA varenda dag!

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Icke önskat

  1. Maria skriver:

    Dom flesta som kommer in snabbt blir fort bra men som du avslutar – det är viktigt att leva varje dag,

  2. irrhönan skriver:

    Den där känslan förstår jag precis. Just så hade jag det den morgonen när farfar ringde, och jag måste berätta för mina barn att deras pappas operation inte hade gått som planerat.

    Jag tänker på er – och precis som du säger så finns det så otroligt mycket som man tar för givet. Det är så himla viktigt att komma ihåg att LEVA varenda dag.

  3. Monica skriver:

    Kommer man in snabbt och får adekvat behandling brukar det numera gå mycket bra. Det blir förstås annorlunda efteråt med ett batteri mediciner och förhållningsorder på ett sätt man kanske inte är van vid men livet blir nästan som förut ändå med vissa restriktioner. Håller med om att det är ”lite tidigt” med hjärtinfarkt vid den åldern men det är ändå inte helt ovanligt – beror ju lite på gener och livsstil också.

    Det går säkert bra och du kan lugna dina föräldrar!

  4. Eva Swedenmark skriver:

    Kram! Hoppas att allt går bra.

  5. Cecilia N skriver:

    Hoppas att det blir bra.

  6. Kaiza skriver:

    Ja nog är det tidigt med hjärtinfarkt vid den åldern men tyvärr är det rätt många som får det alldeles för tidigt. Kanske kan det bli en väckarklocka om att förändra sitt liv på något sätt om han nu frisknar till och får må oförskämt bra efter en sådan händelse.

  7. pbloggen skriver:

    Maria – det var härligt att höra hur väl mottagen min bror blev. Jag blundar lite för att det troligen var ett allvarligt läge och ser det positiva. 😉
    irrhönan – trösten är att min bror (och kära svägerska) tar vara på livet och lever fullt ut.
    Monica – det ljusnade snabbt. Skönt!
    Eva – vad söt du är! *kram*
    Cecilia N – tack, det ser ju väldigt bra ut nu.
    Kaiza – en och annan förändring lär det bli. Mor sa ”Du kan väl iallafall sluta röka” då svarade bror ”Jag har tagit mitt livs sista cigarett” 😀

Kommentera

