Vilken tisdag!

imageJag vet inte om jag ska kalla det kaxigt eller dumdristigt, roligt var det iallafall.

Igår var det dags för Matlaget igen. I vårt lilla gäng ingår en norrlänning, så av någon anledning hade idén att koka Pitepalt kommit upp. Nu hade jag kanske trott att han skulle bidra med erfarenhet. Men ack nej, inte under själva tillagningen åtminstone. Däremot var spänningen stor när han satte sig med sin första portion, tog en bit palt, rårörda lingon och smör.

– Det smakar palt, lät hans utlåtande.

High five för skåningarna! 😀

Om ni visste vad jag trivs med att trängas med mina vänner i våra kök. Det är ett utmärkt sätt att umgås på.

Idag ska jag försöka lista ut vad skillnaden är mellan pitepalt och kroppkakor.

*P*

Det här inlägget postades i Bästa livet. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vilken tisdag!

  1. Maria skriver:

    Kroppkakor är godare, speciellt när dom görs helt på kokt potatis. Pitepalt görs alltid med rå potatis. Och kornmjöl eftersom korn var det sädesslag man odlade i norrbotten. Därför finns där en massa bröd med bakat på kornmjöl

  2. irrhönan skriver:

    Håller helt med Maria! Och konstaterar att det är VÄLDIGT längesen jag åt både det ena och det andra.

  3. pbloggen skriver:

    Ja, har läst litegrann nu och försökt dra mig tillminnes hur kroppkakorna på Öland smakade. Tror absolut att kokt potatis förhöjer smak- och konsistensupplevelsen. Kornmjölet var däremot en positiv erfarenhet, SÅ gott och mustigt.

  4. Elisabet skriver:

    Ja, och i kroppkakor har man ofta rökt fläsk .., i vanlig palt rimmat fläsk.
    Palt är det godaste som finns .., jag gör dem också på en blandning av korn, – och vetemjöl. Ju mer korn, desto gråare blir palten.

  5. Elisabet skriver:

    Ps. Och absolut ingen kokt potatis i vanlig palt ,-) Ds.

  6. pbloggen skriver:

    Tänk att jag har TRE norrlänningar här, på en och samma gång. Härligt!
    Vi hade en fjärdedel med kokt potatis. 🙂

  7. Maria skriver:

    Men hade ni med kokt potatis så var det ingen pitepalt. Men säkert godare.

  8. Ping: Matminnen | Absolut ointressant…

Kommentera

