Om bloggandet

I tisdags var det dags för matlaget igen. Mysiga, älskade lilla konstellation av vänner. På menyn stod Mannerströms kåldolmar och citronfromage med vispgrädde. Härligt var att trängas i det lilla köket hemma hos Långe R. Vår samvaro är sådär skönt avslappnad att mitt hjärta blir alldeles mjukt när jag tänker på det.

Eftersom jag var först på plats, tog Fina M upp mitt senaste blogginlägg – om männens sätt att kommentera kvinnor. Vi pratade lite kort om det, och som vanligt backade hon upp mig i mitt tänkande. ♥ Under middagen ville hon  ställa en fråga om bloggen, men jag ”avböjde”. Vännerna vet att jag bloggar, men bara en har adressen. Jag lämnar ju sällan ut adressen till folk jag umgås med. Märkligt, tyckte någon. Ja, det är det kanske. Hittar man mig, så är man välkommen att läsa. Men jag är lite rädd att jag begränsar mig i mitt skrivande, om jag ”bjuder in” alla. Hur fungerar du där?

Precis som Fina M sa under kvällen, så blir våra tisdagsstunder bara bättre och bättre. Nu har vi ju umgåtts såhär ett tag och vänskapen djupnar. Det är inspirerande och intressant att diskutera i ett litet gäng, där nästan hela den politiska skalan är representerad. Vi halkade in på ämnet ”privatisering av välfärden”. Det blev en livad stund, som bjöd på olika infallsvinklar. Härligt!

*P*

Det här inlägget postades i Bästa livet. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om bloggandet

  1. Maria skriver:

    Det låter som ni har så trevliga kvällar att jag blir en smula avundsjuk

  2. pbloggen skriver:

    Jag är ganska säkert på att du hade trivts, Maria. God mat, gott att dricka om man vill och så allt pratande – högt och lågt! Opretentiöst är ordet.

  3. cathrin skriver:

    När jag började blogga berättade jag det på jobbet och för alla jag kände, efter tag ångrade jag det mycket – för det har begränsat mig. Får tänka hela tiden på vad jag skriver.

  4. Mies liv skriver:

    Jag är mycket öppen både som person och med bloggen. Det har inte begränsat mig alls eftersom jag kan välja att skydda inläggen om jag behöver det. 🙂
    Era träffar låter hur härliga som helst.

  5. Monet skriver:

    Jag skriver på ett annat sätt eftersom min blogg fyller funktionen att berätta för familj och vänner om hur vi lever vårt sydfranska liv. Där finns inga hemligheter men jag är samtidigt noga med att inte vara för privat. Vem vill läsa om man grälat med mannen eller är sur på en vän? Ibland blir det diskussioner på min blogg, ofta roliga såna men iblan tyvärr också trista, aggressiva inslag som gör att man får stänga ner ett inlägg.

    Jag gör som du, sätter inte ut hela namn utan bara initial. Lägger jag ut bilder på familj och vänner frågar jag först. Aldrig numera bilder på barnbarnen eftersom jag lärt mig hur de mest oskyldiga barnbilder kan exploateras på nätet. Jag balanserar ständigt mellan det privata och det som ska kunna vara intressant läsning också för de okända frankofiler som hittat till min blogg. Flera har blivit riktiga vänner och vi har också träffats IRL vilket varit en oväntad men mycket positiv effekt av bloggvärlden.

    Om man som du lägger ut ganska privata beskrivningar av livsfunderingar och tankar om relationer inte minst skulle jag nog också vara så privat som du är. Det är intressant att läsa ändå! Sen tycker jag personligen det är roligare att läsa bloggar med lite mera bilder och inte enbart text men det är ju en smaksak.

  6. pbloggen skriver:

    cathrin – ja, det är precis det där jag vill undvika.
    Mie – jag kan vara väldigt öppen i rätt sällskap. Lösenordsskyddat vill jag inte skriva. Tänk om ingen frågar efter mitt lösenord?! 😉 Ja, jag verkligen älskar vårt lilla matlag.
    Monet – det blir såklart annorlunda när man har ditt syfte med bloggen. Tänk så härligt det måste vara för ”de där hemma” att kunna följa er, både i ord och bild. 🙂

Kommentera

