Det svänger

Med åren tycker jag att jag har blivit stor och stark. Men ack vad snabbt det går att sänka mig, åtminstone korta stunder. Föräldrarna har hälsat på Bror med familj uppe på Öland några dagar. Allt har varit toppenbra, berättar min mor. Sedan kommer en liten utläggning om hur bra mina döttrars kusin har det. Vilken trevlig man hon träffat, hur fint deras hus renoveras, och tänk att de har en cabriolet! Och bebisen som är så efterlängtad… och… Här har jag slutat att lyssna, sitter med en klump i magen och känner halsen snörpas åt. Bror och svägerska har kört runt med föräldrarna på ön och visat en massa saker och kusinen med den trevlige mannen hade minsann varit med varje kväll. Ursäkta – men får jag kräkas lite nu?!

När jag har lagt luren frågar jag mig själv varför jag reagerar så starkt? Äntligen kommer svaret: alla dessa år av jämförelse. Hur man lyckades i skolan, vilka utbildningar man valde, vilken partner man fann och vad h*n sysslade med. Hus som köptes, liv som levdes, barn som kom och hur de utvecklades. Min egen kusins förstfödde var ju så snäll, Äldsta kolikskrek sig genom sina första månader. Men snäll – det har hon alltid varit.

Nej, jag var inte ”sämst” – inte så ofta, men det spelar nog inte så stor roll. Jag ville aldrig bli jämförd. Jag vill det fortfarande inte. Jag är Pernilla och jag lever mitt liv, löser mina problem, älskar, leker, tjurar, slösar – precis som jag vill. Mina flickor är underbara, unga kvinnor med massor av klokhet och medmänsklighet. Men ingen av dem kör nercabbat…

*P*

Det här inlägget postades i Genom nyckelhålet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det svänger

  1. Maria skriver:

    Min dotter hälsar att hon vill byta liv med dig för hon har sökt jobb där du bor men bor där du jobbat 🙂

  2. Maria skriver:

    Min syster har fö varit tillsammans med samma man sedan hon var 17 medan jag ”bytt män som andra byter kallingar” sa morsans man och det fick mig att inse vilka äckligt skitiga kallingar alkisen hade och snipp snapp snut – då var sagan om familjesamkväm slut

  3. pbloggen skriver:

    Hälsa dottern att hon blir mormor per automatik då. 😉

Kommentera

