Mitt pyssel

image

Matlagning är kontemplation, lek och upptäckarlusta för mig.

”Du är i din egen lilla värld, när du håller på i köket” som mAnnen sa häromdagen. japp, så är det! Tänk att det finns människor som inte delar mitt intresse, mycket märkligt! 😉

Igår bjöds Yngsta på vegetariska kåldolmar, som fick helt klart godkänt. Hon är en av dem som inte förstår tjusningen med matpysslet. Det är lite trist och konstigt, med tanke på hennes medvetenhet om vad man bör/inte bör stoppa i sig. ”Man kan ha andra intressen, mamma.” Kan man?!

Själv fortsätter jag min upptäcktsfärd och plockar in nya influenser. Mer fisk, mycket grönsaker. Mandelmjölk finns i kylen, bredvid ”rymmaräggen, dvs de som kommer från utegångshöns. Förresten så hade vi höns under några år, vilket jag varmt rekommenderar. vilka personligheter de var, våra Skånska blommehöns. Det var en fröjd att betrakta dem, där de pickade runt och småpratade med sig själv. Som jag i köket.

*P*

Tack för inspirationen Maria!

Det här inlägget postades i Bästa livet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mitt pyssel

  1. Elisabet skriver:

    Blommehöns har även funnits i mitt liv – helt underbart var det – och så alldeles oerhört avkopplande, ja, rent av meditativt .., var det att sitta där och titta på när dom gick omkring och sprätte ute på åkern eller under vinbärsbuskarna!

  2. pbloggen skriver:

    Precis Elisabet!
    Jag hade läst en bok om höns, innan de gjorde entré i mitt liv. Funderade verkligen över om författaren var vid sina sina, när hon beskrev hönsen. Redan efter ett par dagar som hönsägare insåg jag vad hon menade. 😀

Kommentera

