Vänskap

Jag är nog i mångt och mycket en liten människa som håller kontakten med mina vänner. Numera blir det oftast ett litet sms eller mail, men ibland dristar jag mig till ett telefonsamtal. Jag tycker om att höra hur det är med mina vänner, kolla läget bara.

Vi fungerar ju så olika där. Vissa är som jag, andra inte. Jag har en vän som i början av vår vänskap sa ”Du är otrolig på att höra av dig, du kommer till skott. Jag däremot är hopplös på den punkten, men tro inte att det betyder att jag inte vill. Jag får bara inte tummen ur.” Där och då kom vi överens om att det var ok att vi var olika och vi visste var vi hade varandra. Det var väldigt klokt!

Det finns vänner som nästan aldrig hör av sig, men verkar väldigt glada när jag tar kontakt. Tänker de på mig annars, eller är det bara när jag annonserar min existens? Jag vet inte och det gör ju att jag låter det gå allt längre mellan gångerna då jag hör av mig. Vänskapen bleknar…

Vilken sorts vän är du?

*P*

 

Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vänskap

  1. Maria skriver:

    Oj.. ja… eh… erkänner… jag är den som aldrig hör av mig men som blir glad om någon hör av sig till mig. Jag skulle nog vilja påstå att jag ”glömmer” bort människor i mallen gångerna vi hörs av men det är mest för att hjärnan är så proppfull av saker hela tiden. Antar att det är därför jag umgås mest med män för dom verkar inte ha något problem med att jag aldrig hör av mig. Kvinnor däremot blir lixom förorättade för att jag glömmer bort dem.
    Jag inser att det är någon felkoppling i min hjärna men jag har accepterat att det är just så jag funkar.

  2. Elisabet skriver:

    Det är lite olika. Somliga är fenomenala på att höra av sig – Eva på Frösön, t.ex. – hon ringer nästan varje måndag och det har blivit som en ritual och är väldigt trevligt. Jag är nog duktigare på att skicka sms eller bilder, tror jag. Det blir så himla mycket prat på jobbet, så man är nästan utan ord när man kommer hem. Nej, nu ska jag ringa Eva! ,-)

  3. pbloggen skriver:

    Vi fungerar helt enkelt olika där, Maria.
    Det handlar kanske om vilken relation vi har till varandra också. Bryr jag mig om någon, så finns hon/han i mina tankar.
    Jag vet att vi pratat om det här förut, med män och deras sätt. 😉

  4. pbloggen skriver:

    Blev Eva överraskad, Elisabet? 🙂

  5. Elisabet skriver:

    pbloggen: jag glömde bort det! Nu ska jag ringa idag i stället ,-)

  6. Elisabet skriver:

    Men nu ringde jag!

  7. Ska erkänna att jag hör av mig ganska sällan, men det betyder inte att jag inte bryr mig, och det vet de som är mina verkliga vänner. När kontakten väl blir av är det som om vi talades vid igår, vi fortsätter där vi slutade senast som om inget har hänt 🙂

  8. Åaa skriver:

    Jag är den som hör av mig, blir lte less och låter bli ett tag men saknar sedan de där som faktiskt betyder något och har gjort det länge och så börjar det om. Med nyare (de som kommit in efter separation från barnens pappa) bekantskaper funkar det bättre, vi hör av oss i samma omfattning, inte varannan gång men det är inte nödvändigt.

  9. pbloggen skriver:

    Bra Elisabet! 😉

  10. pbloggen skriver:

    Vi har ju vänner till olika saker, dvs relationerna har varierande innehåll. Någon enstaka har jag daglig kontakt med, sen finns det de gamla vännerna, de som funnits i mitt liv sen första klass.
    Det väsentliga är att man vet var man har varandra.

  11. pbloggen skriver:

    Åaa – en ny bloggvän, välkommen!
    Jo, lite så där reagerar jag också när jag känner att jag är den som tar kontakten, gång efter annan. Men finns det riktig vänskap i grunden, så tar man sig igenom det också.

Kommentera

