Cogito, ergo sum…

Språket intresserar mig, jag älskar ord.
Den senaste tiden har jag lagt märke till att människor i media ”tänker” väldigt mycket. Det är ju positivt, förr ”trodde” de mer.

”Jag tänker att svenska kvinnor ammar mer…” sa en kvinna på tv för en stund sedan. Just det sättet att uttrycka sig på är nytt för mig och jag hör det allt oftare. ”När vi åker utomlands gör vi det för att se nya miljöer, tänker jag.”

Är det fler än jag som känner att ”tror jag” är utbytt mot ”tänker jag”?

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Cogito, ergo sum…

  1. Sofia Lindroth skriver:

    Har gjort samma reflektion!! Inom sjukvården där jag varit med som anhörig lägger personalen gärna huvudet på sned ” då tänker jag”… Ju mer psykologi i professionen ju mer ”jag tänker”. Till sist var det nästan som att det var en negativ trigger. Lite som om att de pratade med sig själv mer än med mig!

  2. Monet skriver:

    Psykologer använder numera nästan alltid det här uttrycket. Det känns väldigt konstigt och distanserat.

    • Sofia skriver:

      Precis!! Det var det jag menade att de blir ”överpsykoliserade i sin roll” . De pratar och resonerar med sig själv . Nu tänker ja såhär ojojoj nu tänkte jag så här. Det blir löjligt!

  3. Lena B skriver:

    Engelskans think som spökar kanske? Det betyder ju både tro och tänka?

  4. pbloggen skriver:

    Jag vet inte det, Lena. Varför har man isåfall inte sagt så förut? Jag lovar att du spetsar öronen framöver. 😉

  5. pbloggen skriver:

    Mitt i prick, Sofia!

  6. pbloggen skriver:

    Monet – ja, jag tycker också att det låter distanserat.

Kommentera

