”Den bästa motionen är den som blir av!”

Jag tycker om rutiner, tror att jag funkar allra bäst med såna.

Just nu håller jag på att ruta in mig igen, hitta tillbaka till de spår som jag uppskattade så. En av rutorna är träningen på Friskis, där kom jag ju igång så bra och kände att kroppen tackade genom att bli lite skuttigare och starkare. Men så slöade jag till, fick ont i knäna och drog mig för att träna. Sen går det som det gör, dagarna rullar på. Dumt – men mänskligt. Att benen kändes dubbelt så tunga som vanligt i onsdags är ingen ursäkt, det är bara en signal till mig att kämpa vidare.

Så har vi då mina promenader, de som var så givna förut. I tjugo år var jag hundägare och de senaste åren också ensamboende med min älskade prickiga vän. Varenda dag inleddes med en promenad, oavsett väder och likadant avslutades de. Men att gå ut utan hund, det är inte alls samma sak. Tidiga mornar och mörker lockar liksom inte.

Igår tog jag mig själv i kragen och gick ut vid halv sjutiden, precis när det började ljusna. Redan efter en liten stund hörde jag koltrastarna sjunga upp sig och kände att ”det här ska jag verkligen komma igång med igen!” Vardagsmotionen – den där jag inte tänker på att jag rör mig, är ju den viktigaste. Jag har ju inte funderat så mycket över det tidigare, det var ju ett sätt att leva. Nu inser jag att det är skillnad och ska sträva efter att hitta dit igen.

Hundägande då? Det saknar jag allt mer faktiskt. Visst är det skönt att inte behöva planera varenda dag, men det uppväger inte riktigt att det inte kommer en skuttande glad vän och möter mig i dörren om kvällarna. Men så länge jag bor själv ska jag inte ha ny hund. Glädjande är att även mAnnen längtar efter en ny hund, så framtiden ser ljus ut. 🙂

*P*

Det här inlägget postades i Funderingar, Hundprat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Den bästa motionen är den som blir av!”

  1. Elisabet skriver:

    Alltsammans låter härligt! Och uppmuntrande!

Kommentera

