Reklamens inverkan på mig

Reklam har alltid intresserat mig, inte produkten i sig utan mer vilka strängar man spelar på för att få oss att köpa mer. Imorse tittade jag och mAnnen på morgontv när jag reagerade på ett inslag, där en vacker kvinna skred fram bland idrottande män. Olika konster, krumbukter och bolldribblande från männen avlöste varandra, kvinnan gled bara vidare. Där någonstans tvärbromsar min hjärna och börjar istället fundera över hur vi ser på oss själva. Kvinnor är vackra och sexiga, män är vältränade och skickliga sportare. *suck*

Jodå, jag kan också tycka att kvinnokroppar – rent estetiskt – är vackrare än manliga diton. Men vi som då inte är välsvarvade och snygga, vad har vi att komma med. Vilken bild är det vi fortfarande, fjorton år in på tvåtusentalet, förmedlar?

Varför ska lättklädda kvinnor stå med beslöjad blick vid motorhuven på nästa generation bilar som visas på bilmässor? Och just i detta nu på tv, en kvinna som berättar att hon och mannen tränar mycket, så kläderna får fläckar. Ser man på! Fiffigt då att hon hittat ett mirakelmedel i rosa burk, som hjälper henne, så att mannen kan dra på sig rena kläder till nästa träning.

Sådärja, nu ska jag ta mig ut i naturen och se till att få ner mitt skenande blodtryck!

*P*

Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Reklamens inverkan på mig

  1. mittilivetochjag skriver:

    Vi matas med alla dessa onaturliga kroppar varje dag men när man väl går på stranden är det en helt annan verklighet. Där är alla vanliga kroppar som faktiskt är naturliga, starka och fungerande. Synd att de inte får någon uppmärksamhet. En skev verklighet är vad media ger oss.

  2. pbloggen skriver:

    Elisabet – japp! 😉

  3. pbloggen skriver:

    Mittilivetochjag – roligt att se dig här, välkommen!
    Jag går på Kallis ibland och tycker att det är så befriande att se alla dessa olika kvinnor, verkligheten. Det som oroar och irriterar mig med reklamen är ju dessutom att kvinnorna bara blir kuttersmycken. Att vi är vackra är ju bara en bonus! Vi kan och vill så mycket som försvinner i reklaminslagen.

Kommentera

