Min tid

När hösten kommer vill jag ”boa in” mig. Jag pysslar, röjer undan, tänder ljus och lagar mat. Det är när mörkret anas som jag blir sugen på att göra ”husmanskost”. Då vill jag koka kalops och ärtsoppa. I förra veckan hade jag mina kära, gamla klasskamrater på middag. Kvällen innan for jag ut i mörkret och grävde upp jordärtsskockor som blev soppa. Kalopsen stod och puttrade när rödbetor lades in. Ljuvligt gott blev det och vi fick en ovanligt skrattig kväll tillsammans. I helgen var det ärtsoppedags, på ärtor inhandlade en vecka tidigare under skördefesten på Öland. Bruna bönor, polka- och gulbetor fick också följa med mig hem, liksom funderingar om hur vissa människors förhållanden fungerar. På väg hem igen kände jag än mer hur rätt mitt eget förhållande känns och det är ju fantastiskt skönt.

wpid-2014-10-07_21.39.38.jpg

En betydligt större händelse än matlagning i helgen, var när mitt älskade lilla barnbarn sov över hos mig för första gången. Vilken lycka det var att få rå om honom! Middag och badning, Duplolek och bokläsning. Nattning i min säng, där jag dammade av alla barnvisor jag kunde komma på. Den lille somnade med sitt ansikte nära mitt och våra fingrar intrasslade i ”Imse vimse spindel”. ❤ *P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Min tid

  1. pysbloggen skriver:

    Boa in sig känns precis rätt just nu, nu är ju snart vintern oåterkalleligen här så det är lika bra att omfamna faktumet.

  2. Maria skriver:

    Det låter som om du har ditt världsbästa liv just nu 🙂

  3. pbloggen skriver:

    Pysbloggen – javisst, det är bara att gilla läget. Själv är jag ju en obotlig höstälskare. 🙂

  4. pbloggen skriver:

    Maria – ja, faktiskt! Jag trivs och njuter. 🙂

  5. Gunilla skriver:

    Höst och långkok hör verkligen ihop 🙂

    Mysigt att vara barnvakt förstår jag 🙂

  6. Eva Swedenmark skriver:

    Barnbarn, helt underbart. Ljuvligt att få umgås med dem alldeles på egen hand ibland!

  7. pbloggen skriver:

    Ja, Eva – det är en ynnest att få uppleva detta!

Kommentera

