Det där med ålder

De senaste veckorna har ett nytt, intressant samtalsämne seglat upp: klimakteriet.

Inte för att det stör mig, det är faktiskt befriande att jag i några helt olika sammanhang och vänkonstellationer, plötsligt befunnit mig i samtal om detta nästan okända. En vän hyllar sina hormontabletter, en annan är lycklig över att ha hittat en hälsokostvariant som fungerar.

Själv har jag bara varit lite förundrad över att jag tappar sugen emellanåt. ”Ingenting är lönt, allt är tråkigt och hopplöst” Fast det är ju inte ens i närheten av sanningen! Så slog det mig en dag att de där djupdykningarna nog kommer ganska regelbundet en gång i månaden. Hm?

Sånt här vill jag prata om, utbyta erfarenheter och lära mig mer om! Känner du av klimakteriet? Vill du kanske dela med dig?

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Det där med ålder

  1. Maria skriver:

    Inte ännu! Men vi kan säkert återkomma i ämnet 🙂

  2. Chili skriver:

    Trodde för över ett år sedan att jag hade något på gång men det nog inte så, så tyvärr har jag inget att utbyta just ny men det lär ju komma….

  3. pbloggen skriver:

    Maria och Chili – ni är så välkomna tillbaka med fler kloka ord! Själv vet jag ju inte om mina humörsvängningar beror på just klimakteriet. Det kändes skönt att bocka av det liksom. 😉

  4. pysbloggen skriver:

    Min är på gång, mensen lyser med sin frånvaro och jag är glad för det, men som du beskriver så blir jag ändå påmind om det varje månad. En av mina vänner äter nåt slags naturpreparat, ge femibalans? , som hon säger är bra men hon säger samtidigt att hon inte tar det mot klimakteriebesvär så jag begriper ingenting. Jag äter ju en del sojaprodukter, det bör ju ge lite effekt? En intressant diskussion tycker jag.

  5. pbloggen skriver:

    Precis de tabletterna tar en av mina vänner, men hon gör det högst medvetet mot de där dagarna av lågvattenmärke som hon också har känt av. Jag ska kolla lite, sedan blir det kanske såna för mig också. Fast jag har ju hormonspiral, jag kanske har den att tacka för att jag inte drabbats mer?

  6. Elisabet skriver:

    Själv blev jag mer eller mindre kastrerad för elva år sedan …, då togs äggstockar och livmoder bort och jag gick väl ett halvår med plåster på rumpan, sen skippade jag det hela och tänkte att naturen får göra som den vill med min kropp.
    Det gör den.
    Då hade jag förfärliga vallningar och åkte upp och ner i humöret, nu är det mera jämnt fördelat ,-)
    Den enda hetta jag känner (ja, en gång var man väl het ,-) är när jag öser på med chilipeppar i maten och det är ju trist (inte maten, men det andra). Där märker jag en otrolig skillnad. Och numera ska man ju vara på hugget och pilsk tills man ramlar av pinnen, så där vid hundra, så jag faller helt utanför ramen. Elisabet

  7. Elisabet skriver:

    Jag borde väl skriva ut min ålder. Sextio.

  8. pbloggen skriver:

    Elisabet – Jag älskar dig, min LåtsasStorasyster! ❤

  9. Ja du, det där med värmevallningar kontra frysa…det har hållit på i ett år nu. Humöret är det väl rätt skapligt med. Mensen har jag sluppit i ett år nu, underbart 🙂

Kommentera

