Detta överflöd

I lördags tog jag mig ut ur huset en liten stund. Två dygn inomhus, vilt brottandes mot ett förkylningsvirus, fick räcka. Några småsaker skulle inhandlas, däribland kritor och block till min lille prins. Under eftermiddagen skulle Yngsta passa honom och jag tyckte att det kunde vara kul för dem med lite nya saker.

Nu är jag ju ingen vän av stora butiker, inte heller av trängsel. I ”alltialloaffären” hade antalet hyllor med leksaker flerdubblats. Tror jag iallafall, jag är ju inte där så ofta. Jag blev handlingsförlamad. Hur många leksaker finns det egentligen!? Rad efter rad med rosafluffiga förpackningar avlöstes av svart/blåa kartonger. Ordning och reda, flickor här och pojkar där. Men var fasen finns kritor och block?! Ritar inte ungar nuförtiden? Jag gav upp, drog mig bortåt kassorna, men så vände jag igen. Det MÅSTE ju finnas ritmaterial i en stor butik, tänkte jag. Och visst var det så, på några förskrämda hyllor fann jag det jag sökte: stora block, rejäla kritor och fingerfärg. Det sistnämnda får bli julklapp och jag vill vara med och måla. 🙂

Jag har skrivit det förr, men upprepar : alla dessa prylar som butikerna dignar av, de får mig att må illa. På riktigt!

Senare på eftermiddagen ringde Yngsta och ville komma hem med den lille till mig. Väl här berättade hon att kritorna hade gjort succé. Det värmde ett mormorshjärta.

Vad som däremot inte blev så bra, var hundpassningen som mAnnen ställt upp på. När det bara var han och jag hemma fungerade det bra med den lilla inlånade hunden. Men när barnbarnet dök upp, gick hunden bananas. Hon skällde och morrade, morrade och skällde. Naturligtvis var vi försiktiga här, men när jag i ögonvrån såg den lilla svarta varelsen göra ett utfall mot lille prinsen, då härsknade jag till. I ett sms från ägaren fick vi reda på att hunden tyckte att barn var otäcka. ”Hon brukar markera, men biter aldrig.”

Som ni förstår så funkade det inte, vi fann ingen anledning i att fortsätta passningen, hunden fick åka hem igen.

*P*

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Detta överflöd

  1. pysbloggen skriver:

    Jag älskar leksaker som är till för att lekas med. Skapa, fantisera, bygga, röra sig. Men överflödet av skräp är helt galen, leksaker och annat.

  2. Maria skriver:

    Fingerfärg är ju bara bäst 🙂

Kommentera

